- door Gerrit van der Vorst -
Na
de dood van de voormalige VVV-keeper Jacky Cordang in 2019 verschenen er korte
necrologieën, waarin hij vooral werd herinnerd als reservekeeper van VVV. Daarmee
werd Cordang tekort gedaan. Aan het einde van het seizoen 1959/1960 werd hij nog
gerekend tot de betere keepers van de eredivisie. Merkwaardig genoeg eindigde
zijn eredivisiecarrière op dat hoogtepunt. Hoe kon dat nu gebeuren? In een
aantal afleveringen zal de bijzondere carrière van Jacky Cordang worden
belicht.
Jacky Cordang (foto Boy Coehorst/collectie Sef Derkx)
Overgrootvader Gerardus Cordang kwam medio 19e eeuw vanuit Gennep naar Blerick. Op 6 december 1869 werd daar zijn zoon Mathieu (Joannes Matheus) geboren. Deze begon later zijn werkend leven als matroos op de grote vaart, maar ontpopte hij zich uiteindelijk tot een legendarische wielerpionier van wereldformaat.
Mathieu Cordang (foto simcad.nl).
In 1894 vestigde Mathieu Cordang een wereldrecord op de mijl op de tandem. Op zijn eentje – nou ja, achter een gangmaker – werd hij in 1895 wereldkampioen stayeren en in 1896 versloeg hij de sneltrein Maastricht-Roermond. Oké, treinen liepen toen aanzienlijk minder hard als tegenwoordig, maar Cordangs materiaal was natuurlijk evenmin van de huidige tijd. Als neo-prof verloor hij de wielerklassieker Parijs-Roubaix in 1897 ongelukkig, door een val vlak voor de finish. De Fransman Maurice Garin won met twee meter voorsprong de koers.
Maurice Garin in 1897 (foto
Wikipedia). Zes jaar later won hij de eerste Tour de France.
In datzelfde 1897 beleefde Mathieu Cordang zijn hoogtepunt als wielerprof, door op de wielerbaan in Crystal Palace (Londen) maar liefst vijf wereldrecords te rijden. Zo vestigde hij het werelddagrecord op zijn naam, door achter een gangmaker in 24 uur tijd op 349 meter na de afstand van 1.000 kilometer te fietsen.
Cordang
vestigde zich met een garagebedrijf in Swalmen.
Op 29 augustus 2018 is tegenover de voormalige garage van Mathieu Cordang in Swalmen een monument voor hem onthuld (foto Wikipedia). Ook draagt het park zijn naam.
Mathieu Cordang moet een speling van de natuur zijn geweest, want van een gezonde levenswijze moest hij het niet hebben. Zo placht hij pal na elke wedstrijd een fikse bolknak op te steken, wat hem de bijnaam ‘Mister Tabacco’ opleverde.
Zijn
grote wielerfaam inspireerde zijn familie. Zijn broer Gerardus – de grootvader
van Jacky Cordang – begon in 1908 in Blerick een fietsen- en motorenhandel.
Advertentie in de Nieuwe Venlosche courant van 28 november 1908 (www.delpher.nl).
De fiets was in opkomst. Maar tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) stopten de advertenties. Tot begin 1930. Aan de vooravond van de crisisjaren heropende Gerardus Cordang zijn fietsen- en motorenhandel. Het fietsklimaat in Blerick werd beter, vanaf 1934 was er zelfs een tweede wielerbaan (waar is die gebleven?). En dit keer was de zaak een blijvertje, letterlijk en figuurlijk. Het familiebedrijf zou tientallen jaren gevestigd blijven in wat toen de Broekstraat heette en later hernoemd werd tot de Pepijnstraat.
Advertentie in de Nieuwe Venlosche courant van 11 januari 1930 (www.delpher.nl).
Zoon Frans Cordang nam met zijn echtgenote Maria van Tulden de zaak over. Hen was echter weinig geluk beschoren. Van hun vijf kinderen overleden er al twee op jonge leeftijd. En op vrijdag 8 april 1932, zes weken na de geboorte van jongste zoon Jacobus (Sjaak, Jac of – in deze blog – Jacky), overleed vader Frans Cordang, pas 33 jaar oud. Jacky Cordang was dus meteen halfwees.
Zes dagen later liet weduwe Maria Cordang-van Tulden per advertentie weten dat zij de zaak zou voortzetten. Ze stond er trouwens niet lang alleen voor. Een jaar later hertrouwde ze met een broer van haar overleden echtgenoot.
Advertentie in de Nieuwe Venlosche courant van 26 mei 1932 1930 (www.delpher.nl).
Geboren als achterneef van zo’n geweldig wielerfenomeen en te midden van fietsen was het logisch dat Jacky Cordang aanvankelijk voor de wielersport leek te kiezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten