donderdag 9 juni 2022

Van nul tot nu van woensdag 8 juni 2022 - Letterlijk aan de rand van de stad (3 tevens slot)

 - door Albert Lamberts/ foto's uit jaarverslag Mariahof 1949 - 

Waar nu grote appartementencomplexen staan , waarvan de bewoners uitzien over de Maas zwaaide decennia lang vanaf de Tweede Wereldoorlog Schraalhans de scepter. De meeste huizen waren vervallen en door het oorlogsgeweld stevig beschadigd. Veel gezinnen moesten leven en slapen in één kamer, waarin tevens keuken. Slechte ventilatie verergerde de leefsituatie. 

 Uit het jaarverslag van wijkhuis Mariahof over 1949, hier al vaker geciteerd, wordt  een uiterst triest en zorgwekkend  beeld duidelijk. De mannen kennen meestal geen vak; losse arbeiders en trouwe bezoekers van de gemeentelijke sociale dienst. De vrije tijd wordt gevuld met “handel” en smokkelarij. Hun mentaliteit uit zich in een grote onverschilligheid. Wellicht enigszins geruststellend: in de wijk woonden slechts twee  communisten. En de vrouwen? Het verslag is duidelijk: De vrouwen zijn meestal niet bekwaam voor hun taak. Ze verwaarlozen hun plichten tegenover het gezin. Nooit leerden zij het huishouden regelen en besturen. Deze verwaarlozing van hun taak houdt ook in een gemis aan inzicht wat betreft de opvoeding der kinderen. De uithuizigheid is hieraan mede schuldig. Noodgedwongen moesten de vrouwen vaak buitenshuis hun negotie aanbieden. De kinderen vertoefden vooral op straat en bezondigden zich al op jonge leeftijd aan het drinken van alcohol. Het drankmisbruik speelde ook bij de vrouwen en mannen en, zo vermeldt het verslag: het meest funeste is, dat er veel spiritus wordt gedronken. 

Van hogerhand werd ingegrepen; zowel de stedelijke als geestelijke leidsmannen gingen zich met de wijk bemoeien. In een leegstaand lokaal naast de vrijwel verwoeste synagoge werden jeugd en vervolgens ook ouders opgevangen.

Het resultaat was weldra zichtbaar. Destijds trok elk jaar de Sacramentsprocessie door het centrum van Venlo, ook door het Maasschriksel en het Helschriksel. Op 19 juni 1949 was het weer zover: maar liefst 52 kinderen uit de buurt namen deel. Het verslag verhaalt met enige trots: het was een keurig gezicht de geüniformeerde kinderen, getooid met bloemen, in een gesloten groep in de stoet te zien. Wij mogen thans reeds constateren, dat het wijkhuizenwerk ook hier te stede, in tegenstelling tot andere werken op maatschappelijk terrein, het gehele gezin omvat. In later jaren trouwens werden juist deze straten, als de processie erdoor trok, uitbundig versierd en werden van gekleurd zaagsel lange lopers op het wegdek gelegd.

De aantallen kinderen, die het wijkhuis gingen bezoeken, groeiden in de eerste maanden fors. Activiteiten als het kindervakantiewerk en een gezamenlijke boottocht naar Asselt werkten als een sterke magneet. Verder stonden op het programma kooklessen, zang, spellen, naailes, enz. In de avonduren meldden zich de moeders. Uiteraard werd veel aandacht besteed aan de kerkelijke feesten, zoals de Rozenkransmaand (oktober), Christus Koning, Sintermerte en Kerstmis.

Nadat pand nummer 40 aan de Maaskade was hersteld, werd het door de gemeentelijke overheid ter beschikking gesteld van het werk van catechisten en maatschappelijk werk(rst)ers. 

Op 12 september 1949 was de grote dag. Vele hoogwaardigheidsbekleders, zowel burgerlijke als kerkelijke spoedden zich die dag naar de Maaskade. De gastenlijst vermeldde de namen van pater Rutten uit Rome, mevrouw Beukelaer uit Breda namens de catechisten in Breda, rector Snijders uit Venlo, Mgr. Jenneskens uit Meersen, voorzitter Struben van de plaatselijke Vincentiusvereniging en deken Strijkers, die de inzegening verrichtte. Kinderen hielden voordrachten en de hele dag was het feest.

Een grote sprong naar Monumentendag 2008. Mariet Verberkt, stadshistorica,  schreef een brief, waarin zij de sloop van de panden aan het Maasschriksel, Helschriksel, Maaskade,Bolwaterstraat en Bergstraat hekelde. Wijkhuis Mariahof is er niet meer. Ging ook tegen de vlakte. Verberkt schreef; waarom wel het mooie stadhuis renoveren, maar de ‘stadhuizen’, waarin mensen leven en werken uit het zicht laten verdwijnen? Nog slechts historie. 

Reageren? Stuur Albert Lamberts een e-mail: albertlamberts@home.nl. 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten