- door Sef Derkx -
Van
bushalte Schoolweg lopen we via De Ossenberg naar de Michaëlkerk. We zien uit
naar een hernieuwde kennismaking met Sinterklaas. Nou ja, met het
negentiende-eeuwse beeld van de heilige. Het werd in 1891 geschonken door Petronella Lampe aan
de Klaoskerk in de Venlose
binnenstad. Naarmate we dichter ons doel naderen, wordt het alsmaar drukker.
Het is de dag van de verkiezing voor de Tweede Kamer. In Gemeenschapshuis de
Bantuin is een stemlokaal gevestigd. Bij de deur van de naastgelegen kerk wacht
kapelaan Patrick Zuidinga op ons. Het vorig jaar is hij in Venlo aan de slag
gegaan.
Het opvallend moderne bedehuis maakt deel uit van een multifunctionele accommodatie. Samen met het gemeenschapshuis, een kinderopvang en basisschool, vormt de kerk het zogenaamde Hart van 't Ven. De architect van het complex was Geert Timmermans, het ontwerp voor het kerkinterieur kwam van binnenhuisarchitect Pim van Dijk. Bisschop Frans Wiertz wijdde de kerk in 2007 in. De losstaande klokkentoren dateert van 1966, het jaar dat de eerste, inmiddels alweer gesloopte Michaëlkerk in gebruik werd genomen.
Exterieur en klokkentoren (bron: website kerkgebouwen in Limburg)
In de voorgevel springen kleurrijke glaspartijen in het oog. We vinden niet zo gauw een signatuur. Gelukkig hebben we op de verkiezingsavond een samenzijn met onder meer Jan Kessels, de wandelende encyclopedie van ’t Ven. Hij heeft de naam van de glazenier onmiddellijk paraat: Jan de Kok uit Eindhoven.
Kerstdienst, 2013 (bron: https://foursquare.com/v/h-michaelkerk/)
Goed, wij komen dus op de eerste plaats voor Sint-Nicolaas. Nu dezer dagen overal in Nederland door kinderen liedjes voor hem worden gezongen, verdient het beeld in ‘t Ven van de heilige bisschop de aandacht. Het is ietsje kleiner dan we in herinnering hadden. Wellicht komt dit omdat de sculptuur van Jean Antoin Oor uit Roermond tegenwoordig niet op een sokkel, maar op de vloer staat. Het maakt het kunstwerk gevoeliger voor schommelingen in temperatuur. Maar misschien is de bezorgdheid wat overdreven. Het beeld zit nog goed in zijn polychromie.
Sint-Nicolaasbeeld in de Sint-Nicolaaskerk in Genooi (foto De Limburger)
Uit historisch onderzoek is gebleken, dat het eikenhouten beeld in 1891 in het atelier van de Venlose kerkschilder Guillaume Deumens is beschilderd. Het resultaat mag er nog steeds zijn. De artistieke nalatenschap van Deumens is helaas in de vergetelheid geraakt. Tot slot. Sint-Nicolaas is afgebeeld met het evangelieboek en drie appels. In de christelijke traditie is de appel oorspronkelijk het symbool van zonde en verleiding. De verboden vrucht van Eva. In latere eeuwen krijgt de appel een nieuwe betekenis als zinnebeeld van verlossing en leven.
Reageren? Stuur Sef Derkx een e-mail; floddergats@xs4all.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten