- door Sef Derkx/foto's auteur en MeerWolff -
De Duitse vervoerder NIAG heeft ons naar de halte Straelen Landesgrenze gebracht. Bij Venlonaren zal niet meteen een belletje gaan rinkelen. Maar zeg ‘beej Backus aan de grens’ en iedereen weet over welke plek je het hebt. De bus stopt enkele meters verder in Duitsland. We zijn op een echte lieu de mémoire, een plaats van herinnering. Op 9 november 1939 vond hier een schimmige confrontatie plaats tussen de geheime diensten van Groot-Brittannië en nazi-Duitsland.
Telegram namens de regering aan de media om het 'incident buiten Uw kolommen te houden, 9 november 1944 (website Het Venlo-incident: podcast | KB, de nationale bibliotheek)
De Nederlandse overheid probeerde het voorval in de doofpot te stoppen. De Duitsers grepen het incident echter aan om luid te verkondigen, dat Nederland door hulp aan Britse geheimagenten zijn neutraliteit had geschonden. De podcastserie Het Venlo-incident gaat in op deze belangrijke historische gebeurtenis, die er mede toe geleid heeft dat Duitsland op 10 mei 1940 ons land binnenviel.
De grensovergang is om nog een reden een lieu de mémoire. In de Tweede Wereldoorlog was hier een van de toegangen tot de Fliegerhorst Venlo-Herongen. Op de grote parkeerplaats voor kooplustige oosterburen staat een onooglijk gebouwtje. Naast de gebarricadeerde toegangsdeur hangt een plaatje met de aanduiding Denkmal en het wapen van de deelstaat Nordrhei-Westfalen. Aan de achterzijde roest een buitentrap weg. Ooit stond dit pand op het Duitse militaire vliegveld, het kan bijna niet anders.
We passeren een betonnen pilaar en lopen een straatje in, dat pal op de grens ligt. In de bosschages liggen overwoekerde bouwresten. Eveneens resten van de basis van de Luftwaffe?
De weg loopt dood in een bizar stukje grensland. Aan een hoog spijlenhek hangt een waarschuwingsbord Explosionsgefährdeter Bereich. Roken, vuur en Funkenbildung zijn verboden. Onbevoegden hebben geen toegang. Een ander bordje verwijst naar een belangrijke telefoonkabel.
We ontwaren camera’s van het opslagcomplex van de Rotterdam-Rijn-Pijpleiding. Iedere dag, iedere nacht, jaar in, jaar uit transporteert de RRP ruwe olie en half-fabrikaten van Rotterdam Europoort naar het Ruhrgebied in Duitsland. In 1960 werd het systeem voor het ondergrondse transport van ruwe aardolie in bedrijf genomen. Op de Grote Heide wordt de olie in tanks opgeslagen. Vanaf Venlo splitst de leiding in een noordelijke en zuidelijke tak. We maken foto’s van de omgeving met ons mobieltje.
In de controlekamer zullen security-medewerkers ons allang hebben gezien op de monitor en zich afvragen wat die onbekende mensen aan het doen zijn in dit godvergeten stukje grensland.
Reageren? Stuur Sef Derkx een e-mail: floddergats@xs4all.nl.
Van Marcel Hogenhuis kregen we de volgende belangrijke aanvulling, waarvoor onze hartelijke dank: 'et onooglijke gebouwtje was een transformatorhuis van Fliegerhorst Venlo, waarin de stroomlijn Duitsland-Nederland werd afgesplitst t.b.v. het vliegveld.
BeantwoordenVerwijderenDe restanten in het bos zijn de overblijfselen van de intendance van Fliegerhorst, in goed Frans 'Anahme und Versand' genaamd. Nog een stukje verder aan dit weggetje ligt rechts de tot bungalo verbouwde parachutewerkplaats en ooit lag nog een stuk verder het ketelhuis.'
Met dank aan Herdenken in Venlo: De foto's van ut kleine gebuiwke met de greune deure en lôeke, met die roestige ledder is ein douche/ bad hôes van de veurmalige fliegerhorst. Daor looge d'r miér van op de basis, maar allein deze is euver. De poort waas den toegang naor de werf van de fliegerhorst. Daor waort alle reparaties ôetgevoerd. Daor waas ein: plast werkerie, motore revisie, fienbankwerkerie, ein spuiterie, metaalbewerking, waopen revisie, elektro werkplaats, radio/ radar reparatie, slieperie en lasserie. Daor staonde verschillende van die groëte hangaars van 60x50m. De werk waas groët en good ôetgerös. Daor waas auk ein loods vol reserve ônderdeile.
BeantwoordenVerwijderen