donderdag 14 maart 2024

De Halte XXL van woensdag 13 maart 2024 - Op audiëntie bij de Banane-Keuning

 - door Sef Derkx -

Arriva brengt ons naar het Geloërveld in Belfeld. Is de buschauffeur onder de indruk van de architectuur op het bedrijventerrein? Hij mist de halte. Als we roepen, wordt abrupt geremd. Onze expeditie vandaag is een tocht terug in de tijd. Bestemming: eind jaren vijftig, begin jaren zestig. 

De Banane-Keuning Wout van Eeuwijk in volle actie (collectie familie Van Eeuwijk)

Venlo was een stad in wederopbouw. Het economisch herstel kreeg een impuls door de Butterfahrt. Op de Tag der Arbeit in 1958 was de toestroom ongekend. Het Dagblad voor Noord-Limburg kopte een dag later spitsvondig met: ‘Zeventigduizend Duitsers bezorgden Venlose winkeliers, Tag der Arbeit’. Niet iedereen was gelukkig met de oosterburen. De oorlog schrijnde nog. Met de Butterfahrt werd echter een begin gemaakt met de normalisatie van relaties in de grensregio.



Duits kooptoerisme, begin jaren '60 (foto's Boy Coehorst/collectie Sef Derkx)

Als pubers gingen we op zaterdag vaak de stad in om te kijken op de markt. Onze held was de Banane-Keuning. Naar deze welbespraakte marktkoopman zijn we vandaag onderweg. Wout van Eeuwijk ontvangt ons in de vestiging van Pure Ingredients. Hij is grondlegger van het bedrijf, dat momenteel de grootste producent in Europa is van halal snacks. 

Op de hoek van de Sint-Jorisstraat was de vaste standplaats van de Banane-Keuning (collectie familie Van Eeuwijk)

Het verhaal achter de Banane-Keuning begint in 1963. Precies 82 dagen had hij in militaire dienst gezeten: ‘Ik vertelde dat ik last had van heimwee en mocht na enkele gesprekken weer naar huis. Het was de tijd van aanpakken. Dus heb ik met geleend geld een markthandel in bananen opgezet. Dat was toen nog exotisch fruit.’

Van Eeuwijk – altijd getooid met de hoge trouwhoed van zijn opa – zoog als een gevierd acteur alle aandacht naar zich toe. Hij was de Niagara onder de spraakwatervallen. ‘Werk was alles voor mij. Na enkele maanden kon ik al een tweedehandse vrachtauto aanschaffen. Succes is belangrijk, maar ik genoot toch het meeste van het contact met klanten.’ Na de markt in Venlo, volgden die in onder meer Tegelen en Venray.


Na de bananen volgde ander fruit, zoals druiven (collectie familie Van Eeuwijk)

Het bleef niet bij bananen. Hij breidde zijn assortiment uit met ander fruit en groenten. Het zakendoen zat hem in het bloed. Er kwamen winkels specifiek gericht op Duitse klanten. Meer en meer werd gevraagd naar halal producten. Wout van Eeuwijk: ‘Eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord. In 1993 ben ik op kleine schaal gestart met diepvries halal snacks van topkwaliteit. Onder toezicht van imams. In het begin voerden we de naam Mekkafood, later kwam daar Pure Ingredients bij. Als ik terugkijk hoe dit zich heeft ontwikkeld, ben ik nog steeds beduusd.’

Het is ontegenzeggelijk waar. De acteur met de hoge hoed op de markt van toen, is echt een grote speler geworden.

Reageren? Stuur Sef Derkx een e-mail: floddergats@xs4all.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten