donderdag 4 april 2024

De Halte XXL van woensdag 3 april 2024 - Koffers sjouwen in Arcen

- door Sef Derkx -

We zijn op weg naar Arcen Thermaalbad, de meest noordelijke bushalte in de gemeente Venlo. Een lunch in restaurant Rooland staat op het programma. Lijn 83 wurmt zich sinds oktober vorig jaar niet meer door de kom van Arcen. De vele bussen die er dagelijks doorheen reden, zorgden voor onveilige situaties. Geparkeerde vrachtauto’s in het  dorpshart leidden bovendien tot een onverantwoorde stijging van de bloeddruk bij de chauffeurs van Arriva, die gedwongen waren te wachten totdat het verkeer weer op gang kwam. Verderop langs de route stonden dientengevolge steevast mopperende reizigers. Alweer vertraging, waardoor te laat op school of werk. De bushaltes in de kern werden opgeheven. Bij de rotonde Lingsforterweg en de oude rijksweg, de N271 kwamen nieuwe. Eind goed al goed?

Tram Maas Buurtspoorweg in Arcen, 1941 (van website NVBS)

Hoe het ook zij, met de routewijziging is een einde gekomen aan een situatie die sinds mensenheugenis bestond. In 1913 opent de Maas Buurtspoorweg een tramverbinding op de oostelijke Maasoever van Venlo naar Nijmegen. Het puffende trammetje rijdt dwars door Arcen. De weinige foto’s die ervan bewaard bleven, zijn aandoenlijk. De tram zorgt voor wat leven in het ogenschijnlijk doodstille dorp. 

Routekaart Nijmegen-Venlo v.v. Maas Buurtspoorweg (website NVBS)

De rit met de tram tussen Nijmegen en Venlo duurde vier uur (website Limburgs Museum)

De Tweede Wereldoorlog is een waterscheiding in de tijd. Na de bevrijding wordt de zwaargehavende tramlijn opgeheven en geruimd. 




Nijmeegsch Dagblad, 7 november 1946 (gevonden via Delpher)

Tijdelijk rijdt een vrachtauto van de familie Joosten uit Venlo heen en terug naar Nijmegen. De passagiers nemen plaats op houten banken in de laadbak. Ruim vier uur duurt de rit. Het wegdek is slecht. De passagiers worden door elkaar geschud. De wind heeft vrij spel en als het regent, biedt een zeil nauwelijks beschutting. 

Dagblad voor Noord-Limburg, 31 oktober 1946 (Fotoboek Dagblad voor Nord-Limburg, 1945-1950)

Passagiers van de Joosten-Pullman-Express bij vertrekpunt voormalig spoorwegstation Venlo, 1946 (foto collectie auteur)

Is het koud, is het op de vrachtauto steenkoud. Een misère, kortom. De hoogst oncomfortabele verbinding krijgt de bijnaam Joosten-Pullman-Express. Gekscherend bedoeld, want de treinstellen van de firma Pullman waren rijdende vijfsterren hotels. Noord-Limburg voelt zich achtergesteld. Terecht, want in het westen van het land werden alweer bussen ingezet. Sinds november 1946 rijden die ook weer tussen Venlo en Nijmegen.

De Maas Buurtspoorweg kocht na de oorlog vijftien bussen met een Ford Transit chassis. Ze werden door carrosseriebedrijf Verheul opgebouwd. De autobus met het Limburgse kenteken  P-40035 staat de klaar voor vertrek richting Wijchen, 1947 (website Limburgs Museum)

Nu nog steeds, maar dus niet meer door de kern van Arcen. Tot ieders tevredenheid? Nee hoor! De nieuwe bushaltes zijn te klein en niet de ultramoderne die zijn beloofd, wordt geürmd. Fietsen zijn niet veilig voor gauwdieven, die in een mum van tijd kunnen toeslaan. De verkeersveiligheid op de Lingsforterweg is door de drukte in het gedrang gekomen. 

Voor hoteleigenaren in het centrum van Arcen had het achteraf helemaal niet gehoeven. De gasten moeten een heel eind zeulen met zware koffers, voordat ze steen en been klagend in kunnen checken.

Reageren? Stuur Sef Derkx een e-mail: floddergats@xs4all.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten