donderdag 27 juni 2024

De Halte XXL van woensdag 26 juni 2024 - D'n Baog in Belvend

- door Sef Derkx -

Domweg gelukkig op de Markt in Belfeld, het dorp waar iedereen op straat je vriendelijk groet of toeknikt. We zitten in de zon naast een lavendelstruik die volop bloeit. In een tint blauw waarvan Picasso in zijn blauwe periode verlegen zou zijn geworden. De intense geur trekt tientallen bijen en vliegjes. Ineens schiet een hagedis voorbij. Het is zeker een halve eeuw geleden dat ik het beestje voor het laatst zag op de Grote Heide in Venlo. Dit is een jong exemplaar dat zich richting de boerderij spoedt, waarin tot voor enkele jaren geleden De Herberg was gevestigd.

Raadhuis met rechts d'n Baog, waarschijnlijk jaren '30 ( dank aan Math Aerts/ Facebook Groot Venlo van Arcen tot Belfeld)
 

Prentbriefkaart, jaren '50 met op de achtergrond d'n Baog en koepeltje Raadhuis (particuliere collectie)

Die heerlijke horecagelegenheid was het laatste café dat we ooit hebben bezocht in het centrum van Belfeld. Geheelonthouders geworden? Nee, wees gerust. Maar in de dorpskern is geen enkel café meer. Stuk voor stuk moesten ze sluiten wegens gebrek aan klandizie. Buitenaf zijn nog wel cafeetjes. Maar de historische kern van het dorp is een oord van beproeving voor de door dorst gekwelden. Niet alleen cafés zijn verdwenen, ook andere zelfstandigen sloten hun winkel of werkplaats afgelopen decennia. Zo’n zestig in totaal hoorden we eerder vandaag van Belfeldenaar pur sang Jos Hoezen. Het duurt een half uur voordat lijn 66 van Arriva komt om ons terug te brengen naar Venlo. Dus wandelen we naar D’n Baog, het viaduct waarover de Maaslijn voorbij dendert.

D'n Baog in 1977 (met dank aan Math Aerts/ Facebook Groot Venlo van Arcen tot Belfeld)

In 1865 werd een doorgang onder het spoor Venlo-Roermond gebouwd. Verderop kwam station Belfeld, waardoor de plaatselijke keramiekfabrieken verzekerd waren van een snelle transportverbinding. D’n Baog betekent de boog, maar nergens is een ronde vorm te bekennen. Het viaduct kent slechts rechte lijnen.

Naoorlogs herstel van d'n Baog (van Facebook Wao dink se aan asse aan Belvend dinks) 

De Duitsers bliezen het viaduct in november 1944 op. Na de bevrijding kon met een provisorisch noodviaduct de essentiële spoorverbinding weer in gebruik worden genomen. D’n Baog, zoals die er nu staat, werd in 1949 voltooid. De constructie bestaat uit beton met daartegen een één-steens muur. De doorgang is zeven meter breed. D’n Baog is niet bepaald een architectonische parel. Geen visitekaartje voor Belfeld. Wel een schoonheid uit de categorie ‘van lelijkheid mooi’. 


D'n Baog, juni 2024 (foto auteur)

In 2010 kreeg het viaduct daarom een opknapbeurt. Er werd sfeerverlichting in aangebracht en aan weerszijden kwamen voor de sier toegangspoorten. De lokale fotovereniging plaatste zes groot formaat afdrukken van historische foto’s tegen de binnenmuren. Eén probleem bleef echter: het dek is van staal en dit veroorzaakt al 75 jaar lang een hels kedeng kedeng kedeng wanneer een trein passeert. 


Lijn 66 nadert bushalte Markt (foto auteur)

Reageren? Stuur Sef Derkx een e-mail: floddergats@xs4all.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten