- door Sef Derkx -
Het
was tegelijkertijd een vluchtig en een historisch moment op 22 juni 2009. Een
dame en heer kwamen even voor sluiting gehaast het postkantoor aan de Keulse
Poort binnenstormen. Ze droegen een forse doos met pakketjes, die nog mee moesten
met de volgende bestelling. Niets om bij stil te staan? Toch wel, want Thessy Segers en Geert Driessen van Sounds
waren de allerlaatste klanten in de historie van het postkantoor. Ze sloten een
denkbeeldige rij die begon in 1880.
Geert Driessen en Thessy Segers, de allerlaatste klanten van het postkantoor aan de Keulse Poort, 22 juni 2009 (foto Sef Derkx)
Voor
het rijksmonument breekt het volgend jaar een nieuwe fase aan. Museum Van
Bommel Dam vindt er onderdak en er komt een grand café. Net als vóór 2009
blijft het gebouw gedeeltelijk gratis toegankelijk. Sterker nog. Via een lift
of trappenhuis kan de bezoeker naar de zolder. Na enkele stappen onder de
indrukwekkende kap, sta je in een naar voren springende uitkijkpost met zicht
over de binnenstad. Dat wordt dé hot spot van Venlo als het gebouw is
opengesteld.
Impressies van het nieuwe Museum Van Bommel Van Dam met als belangrijkste ingrepen de nieuwe ingang aan de Deken van Oppensingel en het zogenaamde Kunstraam, de uitkijkpost aan de Keulse Poort (illustraties Bureau BiermantHenket)
Het
is een van de twee in het oog springende ingrepen van architect Yvonne Segers. Ze
heeft een band met de stad. Ze werd geboren in Tegelen, woonde korte tijd in Venlo en verhuisde vervolgens naar Velden. Als tiener was ze leerling aan het
Thomascollege en beleefde ze de avonturen die horen bij la jeunesse dorée. Het opmerkelijke is dat ook de architect van het Limburgs Museum, Jeanne Dekkers, een Venlose van geboorte is.
We hebben vorige week een rondleiding gekregen door het museum
in wording. Het was een openbaring. We overdrijven niet met te zeggen dat aan
de Keulse Poort iets bijzonders staat te gebeuren. Het elan spreekt ons met
name aan.
Metamorfose van postkantoor naar museum c.q. grand café: kelder en begane grond (foto's Museum Van Bommel Van Dam)
Het pand is gestript en deels doorgebroken. De ruimtes zijn daardoor hoger en groter geworden. Bovendien is de betonnen draagconstructie voor het eerst zichtbaar. Vooral op straatniveau heeft dat letterlijk en figuurlijk verrassend uitgepakt. Ingreep nummer twee van Yvonne Segers, de museumentree, komt aan de Deken van Oppensingel. De klassieke enveloppe is het toepasselijk siermotief. Postkantoor en enveloppe horen bij elkaar en Venlo was de enveloppestad in West-Europa. Op ingenieuze manier komt de enveloppe terug in de frontgevel.
In de kelder, waar de toiletvoorzieningen zijn, heb je zicht op de museumdepots. De vaste museumcollecties worden gepresenteerd op de begane grond, de eerste verdieping is bestemd voor de wisselexposities. In het grand café komt een opvallend ontwerp van Yvonne Segers te staan, naar een idee van Ton Tesink. Het wordt een combinatie van tentoonstellingsmeubel en kweekkas voor groenten en kruiden. Een mooie symboliek voor de twee nieuwe functies van het voormalige postkantoor.
Metamorfose van postkantoor naar museum c.q. grand café: eerste verdieping en zolder (foto's Museum Van Bommel Van Dam en Adriaan de Roode)
Reageren? Stuur een e-mail naar Sef Derkx: floddergats@xs4all.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten