- door Albert Lamberts -
De smeekbede van de bewoners en ondernemers van de Maasstraat, Steenstraat en Oude Markt zou toch aanleiding geweest moeten zijn voor het gemeentebestuur om tot actie over te gaan, zeker omdat dit schrijven in 1873 op het stadhuis werd bezorgd, maar liefst vier jaar nadat de gemeente de indieners van dit verzoek toen al min of meer had toegezegd werk te maken van de weg van de Blauw Trap naar de brug. Want daar ging het om.
Nou, laat me hier vooropstellen: die weg was er nog lang niet. Er moest nog veel water door de Maas, vooraleer de schop de grond in ging.
De vroegere Maaspoort, waarin De Luif nog te herkennen is. Naar een tekening van de Venlose kunstenaar Eugène Winters.
Tot enig excuus mocht het gemeentebestuur zeker aanvoeren, dat de onderhandelingen met het Rijk over de financiële consequenties van de opheffing van de vestingstatus en de daaropvolgende ontmanteling van de vestingwerken zeer moeizaam verliepen. De verkoop en bestemming van vrijkomende gronden, waaronder aanleg van wegen, stuitten op vele hindernissen, waardoor daadwerkelijke en zo vurig gewenste uitleg van de stad ontzettend vertraging opliep.
In dat licht bezien vormden de tijdrovende ontwikkelingen betreffende de weg van de Blauwe Trap naar de brug geen uitzondering.
In het Venloosch Weekblad werd niet voor niets gesteld: ‘Venlo staat een gewichtig tijdperk in te treden, het gewichtigste sedert het ontstaan van de stad en wellicht ook het moeilijkste.’
Terug naar de gewenste weg van De Luif naar de brug. Of het nu het gevolg was van de aandrang van de indieners van de petitie of dat het toch al enigszins was voorbereid, feit is, dat in april 1874 de gemeenteraad van Venlo de aanbesteding goed keurde van de sloop van de Blauwe Trap, die de lager gelegen Oude Markt verbond met de stadsmuur. Dus de gewenste weg zou er dan weldra komen? Nee. Dat de indieners van de petitie na de gemeenteraadsvergadering in hoerastemming verkeerden bleek zeer voorbarig. Weliswaar zou de sloop van de muur de nieuwe uitgang van de Oude Markt naar de Havenkade mogelijk maken, waardoor de verkeerssituatie ter plaatse enorm zou verbeteren, maar helaas…
De Blauwe Trap (de naam was ontleend aan het gebruik van blauw getinte arduinsteen) werd in 1874 gesloopt, maar vervolg van de werkzaamheden bleef vooralsnog uit.
Een sprong naar 24 maart 1891 (!); gemeenteraadsvergadering. Onder andere op de agenda de ‘toestand bij de Blauwe Trap’.
19 december 1891. In de Venloosche Courant werd in de rubriek Voor allen en van alles wat citaat: ‘Van den beginne heb ik gestreden voor verbeteringen in de onmiddellijke nabijheid der stad, waar die dringend noodzakelijk zijn, zooals, om maar eens iets te noemen van den brug tot aan de Blauwe Trap, het stadspark, enz.’Venloosche Courant 14 januari 1893: ‘Om op de haven terug te komen. Daar wordt het eerst de weg, die er langs liep, met vele meters opgehoogd ten einde een toegangsweg van de Blauwe Trap naar de brug te verkrijgen.’ Na een tussendoortjes van raadslid Gambon, die het vuil uit de varkenshokken langs de muur hekelde (VC, juli 1899) dan eindelijk een nieuwe havenkade, in 1904!
Reageren? Stuur Albert Lamberts een email:
albertlamberts@home.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten