- door Albert Lamberts -
Toen in september 1944
geallieerde bommen een einde maakten aan het Duitse vliegveld Der Fliegerhorst
op de Groote Heide bij Venlo betekende dat nog geenszins het einde van
militaire activiteiten op dit terrein op de Steilrand. Net als de Nederlandse
militaire autoriteiten en net als de Duitse bezetter zagen ook de Amerikanen de
voordelige ligging van een vliegveld op dat stukje grond in Venlo en Duitsland.
Evenals trouwens de Duitse veldmaarschalk Herman Göring, de baas van de Duitse Luftwaffe, kwam ook de Britse leider Winston Churchill in hoogsteigen persoon naar dat vliegveld aan de rand van Venlo. Göring bezocht de Fliegerhorst in 1943 om Duitse onderscheidingen uit te reiken. Churchill stapte er uit op weg naar het geallieerd hoofdkwartier in Walbeck, enkele kilometers noordwaarts van Venlo.
Toen de strijd dan eindelijk gestreden was en de Duitsers op 8 mei 1945 capituleerden zat Venlo opgescheept met een vliegveld, dat somtijds plek bood voor optredens, zoals eens door de befaamde Glenn Miller Band, voor sportwedstrijden en voor trainingsdoeleinden. Geen oorlogshandelingen, geen bombardementsvluchten meer. De Amerikanen ontmantelden het vliegveld, waar vandaan trouwens ook ‘Venlose’.
Een vlieger bevestigt een met een boodschap voorziene bom aan zijn kist (foto collectie Albert Lamberts)
Merauders bijdroegen aan
de strijd tegen Nazi-Duitsland.
Nog jarenlang stond kapot oorlogstuig op het voormalige vliegveld om nog maar niet te spreken over niet ontplofte explosieven. Pas veertig jaar nadat het vliegveld door de Geallieerden onklaar was gemaakt startte de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) met een schoonmaakactie. De resultaten waren verbluffend. Binnen zes jaar had de dienst al meer dan 311.000 stuks bommen, waaronder een 500 lbs (pounder, circa 225 kilo) en een 250 lbs, uitgegraven, naast niet ontplofte granaten en andere explosieven. De Explosieven Opruimingsdienst had jaren en jaren nodig om de Groote Heide ‘schoon’ te maken. De betonnen restanten van start- en landingsbanen werden geruimd, evenals tal van voormalige onderkomens voor officieren, piloten en ander personeel. Maar nu nog, tachtig jaar na de uitschakeling van het vliegveld op de Groote Heide in Venlo en op Duits grondgebied, is het terrein toch nog vergeven van overblijfselen van het oorlogsverleden. Geraamtes van hangars en in het landschap opgenomen gebouwen herinneren aan die zwarte episode van de Groote Heide.
Een andere herinnering is
een plaquette tegen het Mariakapelletje aan de Schaapsdijkweg: 1940-1945 -
Vliegveld Venlo – aan hen die vielen – Royal Air Force – United States Army Air
Forces – burgers en dwangarbeiders – Luftwaffe.
Nog aan het begin van deze
eeuw bezochten veteranen de voormalige Fliegerhorst. In colonne trokken de jeeps
in 2001 met de Geallieerden de Schaapsdijkweg op om bij de
onthullingsplechtigheid van de plaquette aanwezig te zijn.
Natuurlijk, toen de eerste militairen in 1883 naar de Groote Heide trokken om te oefenen kon niemand de vreselijke toekomst voorspellen. Die toekomst is verleden geworden en de natuur heeft inmiddels haar recht weer opgeëist.
Veel gevaarlijker dan die ene 500-ponder, waren liefst 31 (!) duizendponders die in totaal werden gevonden, variërend van uiteen geslagen tot nog altijd op scherp staande exemplaren die men zelfs ter plaatse moest laten springen.
BeantwoordenVerwijderenOja, ik vergeet nog te melden dat het hele bezoek van Herman Göring aan Fliegerhorst Venlo nooit heeft plaatsgevonden, ook al heeft wijlen Jan Derix in zijn 2-delige werk over vliegveld Venlo daar een smakelijk verhaal over opgedist incl. meerdere jachtvliegtuigen die door brandstofgebrek moesten noodlanden.
BeantwoordenVerwijderen