- door Albert Lamberts -
Defensie is op zoek naar locaties voor de aanleg van militaire oefenterreinen. Venlo en ook Blerick hadden voorheen oefenterreinen binnen hun grenzen: de Groote Heide in Venlo en Crayelheide in Blerick. De laatste locatie stond tot onlangs enigszins op het netvlies van Defensie, maar de blik is verlegd. Hieronder gaat het over de Groote Heide als militair terrein in de vorige eeuw.
De militaire aanwezigheid in het gebied aan de oostkant van Venlo dateerde van 1883 en bood cavalerie en infanterie prima oefenterrein. De uitstekende ligging voor de aanleg van een vliegveld was in 1940 ook weldra door de Duitsers onderkend. In november 1940, een goed half jaar na de inval in mei van dat jaar, begonnen de Duitsers voortvarend met de aanleg van wat de Fliegerhorst ging heten, het grootste militaire vliegveld op het westelijk vasteland van Europa. Zo’n zestig bedrijven en maar liefst 15.000 arbeiders legden in nog geen half jaar een enorm vliegveld aan. Voor zo’n tien miljoen gulden werden 2500 hectare Groote Heide (ook het deel op Duits grondgebied) verbouwd tot drie start- en landingsbanen, hangars, onderkomens voor officieren, piloten, werkplaatsen, afweergeschut, enzovoorts. Vanaf de Fliegerhorst werd de luchtoorlog in het zogenoemde Grossraum V gevoerd. Er zouden zelfs V1-wapens vanaf Venlose bodem zijn gelanceerd. Dat was een van de redenen, waarom de Geallieerden in 1944 dit vliegveld koste wat kost uitgeschakeld wilden hebben. Na al een reeks van aanvallen op het vliegveld te hebben uitgevoerd maakten maar liefst 105 bommenwerpers op 3 september 1944 een einde aan het vliegveld. Overigens, ook deze bombardementen hadden in Venlo talrijke doden en gewonden tot gevolg; het ergste moest nog komen. Wat er op 5 september nog restte aan bruikbare accommodatie werd door de in allerijl vertrekkende Duitsers opgeblazen.
Resten rondbooghangaar op voormalige Fliegerhorst Venlo-Herongen (foto collectie Albert Lamberts)
Einde van het militair
gebruik van de Groote Heide? Nee, niet bepaald. Bijna direct na de bevrijding
van Venlo op 1 en 2 maart 1945 namen de Geallieerden poolshoogte van de
toestand van het vliegveld en al op 3 maart besloten zij het vliegveld weer
gebruiksklaar te maken. In no time hadden zij de door hun eigen bommen en door
Duitse destructie omgeploegde start- en landingsbanen hersteld en kon er vanaf
de Fliegerhorst worden gevlogen. Nu niet richting westen, maar ditmaal naar de
andere kant.
Vliegtuigen van allerlei
types deden Venlo aan om vanaf het vliegveld de Fliegerhorst missies te ondernemen. Voor de enkele dappere
Venlonaar, die het waagde stiekem een kijkje te gaan nemen en zelfs een foto te
maken was er heel wat te zien. De Geallieerde vliegeniers en ander
boordpersoneel hadden er schik in hun kisten en bommen behalve van een afbeelding
van een bevallige dame ook van een passende boodschap te voorzien: Early
morning scrub en To Hitler from mom and little Jim. Het waren
bepaald geen aangename cadeautjes die meegezonden werden. Vanaf het Venlose
vliegveld werden vele bombardementsvluchten naar nazi-Duitsland ondernomen.
Wordt vervolgd.
Reageren? Stuur Albert Lamberts een e-mail: albertlamberts@home.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten