vrijdag 4 december 2020

Van nul tot nu van woensdag 3 december 2020 - De Tegelse notabelen bleven binnen…

- door Albert Lamberts -

Toen de motortram aan zijn eerste rit vanuit Venlo, vanaf de Spoorstraat, naar Steyl begon gaf heel belangrijk Venlo of wat daar voor door wenste gaan, acte de présence.  Burgemeester Van Rijn, wethouders, raadsleden, kantonrechter, leden van de Kamer van Koophandel, enz. enz. stelden zich bij het beginpunt op om gezamenlijk op de foto te gaan.

De krant schreef na de eerste rit een ronkend artikel: Licht en veerkrachtig glijdt de tram over haar ijzeren baan; geen schokken; regelmatig is de gang en aangenaam het zitje. De proef van stoppen bij maximale snelheid ad 15 kilometer werd genomen ter hoogte van Villa Gusto en lukte tot algemene tevredenheid; onmiddellijk hield de trams stil, na hoogstens enkele meters te hebben afgelegd.

Het station in Venlo was ook voor  de tramverbindingen begin- en eindpunt (foto collectie Albert Lamberts)

Maar niet overal ging de vlag uit. In Tegelen was het hommeles. O, de plaatselijke notabelen hadden zeer zeker wel een invitatie ontvangen om de feestelijke gebeurtenis bij te wonen, maar toen de tram nabij het raadhuis was gekomen was het daar akelig stil en leeg. Een verschrikte Wendehorst ging binnen poolshoogte nemen, maar kwam van een koude kermis thuis. Op 10 november konden de abonnees van de krant lezen wat er was gebeurd. “… zien wij ons genoodzaakt om ons te onthouden van het bijwonen van de indienststelling van de motortram, waarvan ons elke officieele kennisgeving ontbreekt. En even verder: … aldus te moeten optreden, doch zulks is uitsluitend aan u zelf te wijten, doordat gij u volstrekt niet gestoord hebt aan onze voorschriften, aanwijzingen en aanschrijving. Dat loog er bepaald niet om. En Wendehorst had nog meer te horen gekregen, zo meldde de krant: … en deel ik u mede, dat Burgemeester en Wethouders overeenkomstig de geldende concessievoorwaarden van hunne bevoegdheid zullen gebruik maken om aan de Raad voor te stellen het gebruik van den tramweg op de gemeentewegen voor een bepaalde tijd op te schorsen (sic).

Met de burgemeester van Tegelen, Wigboldus Rutgerus Carel van Basten Batenburg, viel niet te spotten. Waarom deze reprimande en dreiging? Op de eerste plaats had Wendehorst, na het laten leggen van de rails, kennelijk het plaveisel in niet acceptabele toestand achtergelaten. Dat was natuurlijk niet zo het hoorde. Maar het tweede argument om Wendehorst toch wel te schofferen was, dat de notabelen als particulier de uitnodiging hadden ontvangen voor de feestelijke opening en niet als gezagsdragers. En… het was een niet-gesigneerde invitatie van de Directie van de Eerste Nederlandsche Motor-Tram. Ai, ai, het waren lange Tegelse tenen, waarop Wendehorst had getrapt. De Tegelse burgemeester stond uit consideratie met de hoge gasten in de tram nog wel toe, dat Wendehorst zijn rit over Tegels grondgebied heen en terug mocht voortzetten.

Hoe het precies verder ging is niet helemaal duidelijk, maar feit is wel dat Wendehorst toch permissie kreeg om gewoon over Tegels grondgebied te rijden.

De ijdele Wendehorst toonde zich echter hardleers, want niet alleen in Tegelen, maar ook in Venlo had de ondernemer de bestrating tussen en langs de tramrails niet op orde gebracht. Van Basten Batenburg stuurde een deurwaarder met een dwangbevel op hem af en zijn Venlose collega Van Rijn schreef in maart 1911 dat het meer dan tijd wordt dat de bestratingen tusschen en langs de lijnen in orde worden gemaakt, uiterlijk vóór 15 april e.k.  

August Wendehorst poseert met zijn beide dochters voor de motortram (foto uit: Een eeuw in Venlo en Blerick op weg, 1976)

Of Wendehorst nog zelf de zaak heeft opgeknapt is niet bekend, maar wel dat hij per 1 april 1911 zijn bedrijf overdroeg aan de Tegelse koopman en ingenieur Leonard Syrier, de Venlose bankier Steegh en aan Cesar Haffmans, oud-bankier in Venlo. Later stapte ook Chretien Haffmans aan boord van het trambedrijf, dat vanaf 13 november 1911 als naamloze vennootschap onder de naam Eerste Nederlandsche Motor Tram; Venlo-Tegelen-Steyl  door het leven ging. Van korte duur echter. De laatste tram reed op 3 februari 1918.  De later aangelegde tramverbindingen met Nijmegen (1913) en met een lijn via Maasbree naar Helden (1912) hielden het uit tot de Tweede Wereldoorlog. 

Reageren? Stuur Albert Lamberts een e-mail: albertlamberts@home.nl.

 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten