- door Albert Lamberts -
Eind verleden jaar presenteerde het college van burgemeester en wethouders van Venlo aan de gemeenteraad een nota, waarin nieuwe plannen met betrekking tot de Venlose haven werden gepresenteerd. Wat moet er met de jachthaven? Waar zou die moeten komen? En hoe is de ontwikkeling van de industriële haven? Zo’n honderd jaar geleden speelden er andere vragen betreffende de haven in Venlo.
De nieuwe haven met links de spooraansluiting (foto uit herdenkingsboek bij opening van de haven in 1930 )
De ligging aan de Maas had Venlo natuurlijk in voorgaande eeuwen geen windeieren gelegd, denk aan stapel- en tolrecht, maar na de opening van de Zuid-Willemsvaart in 1828 werd de scheepvaart van en naar Maastricht over het nieuwe kanaal geleid en had Venlo het nakijken. Met de ingebruikname van stoomvaartlijnen op Rotterdam en Maastricht halverwege de negentiende eeuw kreeg de Maas voor Venlo weer enige betekenis, maar het bleef allemaal wat marginaal. Dat was natuurlijk ook een gevolg van de geringe diepgang van de Maas, die op sommige plaatsen gewoon te voet doorwaadbaar was. Een schip van enige omvang kon Venlo niet eens bereiken. Tijdens de werkzaamheden aan de kanalisatie van de Maas – een karwei dat pas in 1929 na zestien jaar van voorbereiding en werkzaamheden gereed was – kon Venlo gaan nadenken over wat toen nog bescheiden een aanlegplaats werd genoemd. De bestaande aanlegplaats was niet de moeite waard en bovendien was het peil van het water zeer wisselvallig. Er moest iets gebeuren, dat was wel duidelijk, wilde Venlo een enigszins toegankelijke en stabiele haven krijgen, waar schepen van 2000 ton en met een diepgang van 2,50 meter konden aanleggen.
Een plaatselijke commissie eerst onder voorzitterschap van burgemeester Berger en vanaf 1927 onder leiding van den voortvarenden en energieken wethouder Trienekens adviseerde een bureau in Den Haag bij het ontwerpen van een plan voor de nieuwe haven. Binnen een jaar waren de plannen klaar. Enkele bijstellingen volgden het jaar daarop en weer een jaar later begaf prins Hendrik zich naar Venlo om de nieuwe haven officieel te openen. De kadelengte was 280 meter en de breedte varieerde van 38 tot 54 meter.
Bij gelegenheid van deze
feestelijke dag, 8 september 1930, werd een herinneringsbrochure uitgegeven en
daarin werd groot vertrouwen uitgesproken in het belang van de haven voor Venlo
en zijn achterland : Er is nauwelijks aan
te twijfelen, of de haven van Venlo, aldus uitgerust (er kon bij alle
waterstanden worden gelost en een directe spoorverbinding was gerealiseerd), biedt de beste kansen voor een groote ontwikkeling. Een blik op de kaart
leert hoe gunstig de waterverbindingen zijn. En verderop: De overlading heeft te Venlo in wagons of
vrachtauto’s plaats. Belangrijke fabriekscentra kunnen aldus van Venlo uit
bediend worden. Na de voltooiing van het Julianakanaal zal een voortreffelijke
verbinding met Antwerpen verkregen zijn. Niet alleen de transitohandel, ook de
eigen handel, die reeds thans, niettegenstaande zoveele belemmeringen, van zulk
een groot belang is, zal groote kans op ontwikkeling hebben.
Totaaloverzicht van de nieuwe haven in Venlo (foto uit herdenkingsboek bij opening van de haven in 1930)
Ik kan me nog de zand- en grindsilo’s langs de Maas herinneren, een eind stroomafwaarts van de haven. Ik kan me nog de zakken graan onder de grote dekzeilen op de kade herinneren en het hout voor de lokale houthandels. Eigenlijk allemaal bescheiden in omvang. Maar de ontwikkeling is gegaan, zoals de schrijver van de brochure al had voorzien. Een brochure overigens, die te danken was aan de welwillende medewerking van de Nieuwe Venlosche Courant, zoals burgemeester Berger in zijn voorwoord memoreerde. Berger verder: ten slotte spreekt de schrijver het vertrouwen uit, dat de verjongingskuur der oude Maas, die machtige welvaartsbron voor ons heele gewest, nieuw leven, nieuwe bloei beteekenen moge voor de stad, die ons zoo na aan het hart ligt.
De schrijver van de
brochure? Dat was ene W. Heynen en die heeft het goed gezien. Zie maar eens al
die containers, die in Venlo worden afgeleverd wachtend op verder transport en
zie de opslag- en distributieactiviteiten.
Reageren? Stuur Albert Lamberts een e-mail: albertlamberts@home.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten