woensdag 21 april 2021

Herinneringen aan Villa Maria

Dichter-schrijver Willem Kurstjens stuurde de link van de blog over Villa Maria (zie: Villa Maria) naar Josse Goossens. Josse is een kleinzoon van ondernemer Alfred Russel, de bouwheer van de kapitale woning aan de Kaldenkerkerweg in Tegelen. Er kwam weldra een antwoord en dat luidt enigszins geredigeerd als volgt:

Villa Maria bij nacht (foto met dank aan Jac. Janssen)

'Herinneringen aan mijn opa Alfred Russel? Nou veel meer als beschreven in het verhaal met jou, weet ik ook niet. Opa is op 7 oktober 1937 overleden en ik ben op 26 december 1942 geboren. Misschien dat we elkaar onderweg zijn tegengekomen.

Wel ken ik de verhalen van mijn moeder. En heb ik herinneringen aan de uitstapjes naar Villa Maria. Het hoogtepunt van de middagen daar waren het verblijf in de blokhut in de bossen vlak naast de kleigroeve van Wambach. En de heerlijke pruimenbomen links naast Villa Maria. En de olifant buiten naast de voordeur. 


Groeve Wambach (foto van Pinterest)

Ik weet uit verhalen, dat opa erg van zilver hield en altijd een hard gekookt ei in zijn zak had om de echtheid van zilver te controleren.  Gek hé, dat ik dat nog weet. Gelukkig heb ik nog diverse prachtige  herinneringen uit die tijd in mijn bezit, zoals zo'n dertigtal wandborden van Russel-Tiglia, die in mijn appartement hangen. Van ontwerpers als René Smeets tot Joep Nicolas.

Theresiakapel in 1972 (bron Facebook Heemkundige Kring Tegelen)

Een hoogtepunt elk jaar was de Kapelkesdag. Dan gingen we met heel het personeel van Russel-Tiglia naar het Theresiakapelletje op de hei zoals wij dat noemden. Pastoor Peters droeg er een mis op. Vervolgens liepen we  naar De Haandert voor het ontbijt. Mijn vader George Goossens overhandigde aan de jubilarissen een gouden horloge. Uiteraard stroomde na afloop van het bier rijkelijk.'




Voorzijde en achterzijde gedachtenisprentje Alfred Russel (met dank aan Willem Kurstjens) en het familiegraf Russel (foto Sjeng Ewalds)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten