woensdag 22 juli 2020

Supermarkt Kijk-Grijp staat in brand!


- tekst Piet Braem / foto's collectie Piet Braem, tenzij anders vermeld -


Supermarkt Kijk-Grijp op de hoek van Vleesstraat en Houtstraat

Vrijdagavond 7 juni 1963, Supermarkt Kijk-Grijp was al gesloten. Met chef-groente Dick Trap en bedrijfsleider Van Eden was ik nog aan het overwerken. De heren wilden op zeker moment een kopje koffie gaan drinken bij cafe Braem, het latere café De Handboog aan de Houtstraat. Ze vroegen mij of ik meeging. Omdat ik die avond van plan was om naar de bioscoop te gaan, zei ik dat ik door wilde werken en het een ander in de winkel zou klaar maken. Ik was er dus alleen, de jongste bediende van zestien jaar, over wie het Dagblad voor Noord-Limburg in het verslag over de brand later schreef.

'De brand werd ontdekt door de jongste bediende' ... door Piet Braem

Tegen zeven uur werd geklopt op de zijdeur van de Kijk-Grijp aan de Houtstraat. Het was de baas van modewinkel Truyen-Langenhoff, die op de andere hoek van de Vleesstraat en de Houtstraat lag. Hij waarschuwde dat er rook kwam uit het dak. Ik vloog  naar het café om de bedrijfsleider te waarschuwen. We waren goed en wel terug, toen de vlammen al uit het dak sloegen. De schrik sloeg me om het hart, het was een grote brand.

De dag erna kreeg ik te horen, dat ik mij de volgende maandag moest melden op het politiebureau, bij rechercheur Tusch. Dat vond ik spannend. Hij vroeg mij wat ik gedaan had rond zes uur, het tijdstip dat de brand was uitgebroken. Ik was overigens geen verdachte. Later bleek dat een brandende sigaret, achtergelaten in de damesgarderobe, de oorzaak was geweest. De garderobe was op de derde etage en bijna alles op die afdeling was van hout. Veel medewerksters van de Kijk-Grijp woonden op de dorpen en moesten rond half zeven  de bus halen bij de halte bij C&A. Hoe ging het dus? Snel nog een sigaretje, vervolgens de schort af en dan weg. 




Na de eerste brand werden producten met geen of weinig schade voor stuntprijzen buiten verkocht, de belangstelling ervoor was groot


Verkoop buiten in de Vleesstraat (Collectie H. Theuerzeit)

Toen ik terugkwam van het politiebureau, vroeg mijn chef mij of ik geen zin had om met hem in Ede te gaan werken. We zouden er  in de kost gaan. De familie Groenewoudt, de eigenaar van de Kijk-Grijp, had er een  grote en drukbeklante vestiging. Daar had ik wel oren naar, dus kocht ik een koffertje bij de Hema en verhuisde naar Ede. In de twee jaren die volgden heb ik respectievelijk in Ede, Zeist, Bussum en Almelo gewerkt.




25 april 1968 - Weer is er brand in Supermarkt Kijk-Grijp. De heer in witte schortjas die aan komt snellen is slager Rob Weerensteyn. Piet Braem: 'Hij stond in het portiek van de Kijk-Grijp toen een etalageruit door de hitte knapte. Rob reageerde direct en trok een meisje weg, een groot stuk glas viel op de plek waar het meisje had gestaan.'

De media deden uitgebreid verslag van de brand 

Na een jaar bij een andere werkgever in dienst geweest te zijn, kwam ik in 1967 terug bij de Kijk-Grijp in Venlo. En wat gebeurt er in 1968? Weer brand de zaak af. Dit keer hoefde ik niet naar de politie. Kortsluiting in een meterkast, waar de ovens van de bakkerij op aangesloten waren, was de oorzaak geweest. Er stond een stelling met verpakkingsmateriaal in de buurt en die had vlam gevat. De brand brak uit op donderdagmorgen 25 april 1968 rond half twaalf.



25 april 1968 - Bluswerkzaamheden (collectie Jos Symons)

25 april 1968 - Publiek op Markt bekijkt het blussen van de brand (foto Jack Klaber)




De schade van de brand van 25 april 1968 was groot

Ook na die tweede brand volgde het opruimen. Ik moest met twee slagers de halve koeien en varkens uit de koelcel halen. Maar die twee waren rouwdouwers. Ze wierpen de kadavers achter het trappenhuis van de lift met als gevolg… heel, heel veel vliegen. Door de brand werd ik gedwongen te kiezeN: óf ontslag óf werken in een andere filiaal. Het werd het laatste, ik ging naar Renkum en kreeg er een woning. Tot 1975 heb ik door heel Nederland voor Groenwoudt gewerkt. In Breda, Tilburg, Eindhoven, Son, Enschede, Veenendaal, Utrecht, Zeist, Apeldoorn en Barneveld - overal helpen bij de opstart van nieuwe filialen.

Het was een mooie tijd. Het is misschien en beetje vreemd om zo te zeggen, maar   als de branden in Venlo er niet waren geweest, had ik nooit zoveel ervaring kunnen opdoen. In Barneveld werd er in 1974 in een kantoorpand een grote ruimte ingericht met winkelstellingen. Daar begon men daar met de samenstelling van het assortiment voor een nieuwe winkel: Kruitvat. Het was een gouden greep, want de supermarkten hadden het toen moeilijk. Een aantal jaren geleden heeft de familie de  rond vierhonderd filialen van Kruidvat verkocht aan Chinese investeerders voor 1,5 miljard. O ja, de kleinkinderen van de oorspronkelijke eigenaren van de Kijk-Grijp en Kruidvat staan in de Quote 500 met een vermogen van 2,2 miljard. Daaraan heb ik een steentje bijgedragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten