zondag 26 juli 2020

Interview met Venlose ontwerper Joep Geelen - 'Mantieni la Distanza' vanaf dit weekend te zien in het Stedelijk Museum in Amsterdam



- door Sef Derkx -

Stel, je zou in de nacht van oud op nieuw begonnen zijn over anderhalve meter. Dat die afstand heilig en veilig zou gaan worden. Handen schudden, knuffelen en zoenen in 2020? Vergeet het maar. Blijf op anderhalve afstand meter van elkaar. Ongetwijfeld was er tijdens de jaarwisseling door iedereen het etiketje complete lariekoek opgeplakt. Anderhalve meter afstand, waar heb je het in godsnaam over?

Zes maanden later leven we volop in een anderhalve-meter-samenleving. De voorkeursschrijfwijze heb ik even opgezocht. Het mag op verschillende manieren, maar met twee koppeltekens is het meest gangbaar. Zal anderhalve-meter-samenleving straks Het Woord van 2020 worden? Niet te vroeg speculeren, er kan nog van alles gebeuren.

Anderhalve meter  is het nieuwe normaal in de dagen van fluctuerende coronacijfers. Anderhalve meter, een  nieuwe intermenselijke maat.

Terug naar het begin van de coronapandemie. Voor de Venlose ontwerper Joep Geelen (60) had het zeer ernstige gevolgen: “Vanaf het ene moment op het andere werden in maart ontwerpopdrachten afgezegd of uitgesteld. In korte tijd bleken alle budgetten bevroren. Er kwam geen nieuw werk meer binnen en alles lag stil.”

Als creatieve geest gaat het dan kriebelen. Je wil met de uitzonderlijke omstandigheid van de pandemie aan de slag. “Er is erg veel gerommeld en aangemodderd door goedwillende amateurs om posters, stickers en briefjes te maken met de boodschap om anderhalve meter aftstand te houden,” vertelt Geelen, “Honderdvijftig centimeter werd de nieuwe norm. Het begrip anderhalve-meter-samenleving burgerde snel in.”

Beeldbewerking Joep Geelen

Met de nieuwe maat der dingen, ging de Venlose ontwerper aan de slag. Hij kwam uit bij Leonardo da Vinci. “Het is iemand die mij erg inspireert. Voor Da Vinci was de menselijk maat een belangrijk thema. Hij is een voorloper in de anatomie. In 1490 ontdekte hij, hoe het menselijk lichaam geometrisch in elkaar steekt. De gestrekte armlengte is exact de lichaamslengte. De breedte van de schouders is daar precies een kwart van, evenals de onderarm en de borstkas. Hij verbeelde deze geometrie in een iconische tekening,  die hij opdroeg aan de Romeinse architect Vitruvius. De uitleg over de wiskundige verhoudingen van het menselijk lichaam, staan erbij in het Latijn, handgeschreven in spiegelbeeld.”

We plukken blijvend vruchten van de inzichten van Leonardo da Vinci. De Vitruviaanse man staat op de Italiaanse euromunt en wordt tot op de dag van vandaag gebruikt door ontwerpers en architecten voor de menselijke maat.

Joep Geelen: “Nu die maat aan het verandering onderhevig, is ook dit symbool aan verandering toe. De menselijke maat wordt anderhalve meter. Het verandert niet alleen het gedrag tussen mensen, maar het heeft ook zijn weerslag op de inrichting van openbare ruimtes, restaurants, kantoorruimtes en scholen. De menselijke maat is plots veel groter geworden en dat zal een enorme impact hebben op de inrichting van de wereld.”


Vitruviaanse man, Leonardo da Vinci

Met die gedachten in zijn achterhoofd, maakte Geelen een variant van de bekende tekening: “Ik heb de maat uitgerekt tot anderhalve meter. De Latijnse vertaling van Houd afstand vond ik te abstract en nietszeggend. Daarvoor in de plaats heb ik de Italiaanse vertaling gebruikt Mantieni la Distanza, wat voor de meeste mensen wel te herleiden is tot Maintain Distance. Om het authentieke karakter en handschrift van de tekening te behouden, heb ik de elementen uit de tekening gebruikt voor deze nieuwe versie.”

Coronaposters in binnenstad Breda

Het ontwerp van de Venlonaar werd geselecteerd door Graphic Matters Stay-Safe-Stay-Sane  (https://graphicmatters.nl/stay-sane-stay-safe-poster-pop-up/) en opgenomen in een tentoonstelling in Breda over posterdesign in tijden van corona. Uit een aanbod van meer dan tweeduizend inzendingen van over de hele wereld zijn veertig ontwerpen geselecteerd voor deze expositie. Het affiche heeft samen met de andere ontwerpen wekenlang door Breda gezworven in de openbare ruimte. De poster is geselecteerd door het Stedelijk Museum Amsterdam voor de tentoonstelling Van Thonet tot Dutch Design, over 125 jaar design, die dit weekend van start gaat. (https://www.stedelijk.nl/en/exhibitions/thonet-dutch-design) Daarin is een aparte videopresentatie opgenomen over design tijdens de Covid-19-uitbraak. Met dus de creatie uit ‘t stedje van Joep Geelen.

Gevraagd naar zijn huidige gemoedstoestand met alle aandacht voor zijn poster, laat hij in het Venloos weten, dat hij zich door de selectie gepaerdskeuteld voelt. Door alle aandacht kleurde hij roeëd wies achter de oeëre.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten