donderdag 7 oktober 2021

De Halte XXL van woensdag 6 oktober 2021 - Een kosmopolitisch gevoel op de Koninginnesingel

 - door Sef Derkx -  

We staan bij de drukke bushalte Koninginnesingel te wachten op onze reiskompaan.  Eind jaren vijftig wandelden we hier met onze ouders. 










Terrasje op de Koninginnesingel, let op het brede trottoir (foto Wim Steegs/met dank aan Piet Braem)

Flaneren over het brede trottoir, kijken naar auto’s met buitenlandse kentekens. Mijn vader kwam voor zijn werk geregeld in Rotterdam. Een wereldstad in zijn beleving, waar een heel nieuw stadscentrum uit de grond werd gestampt. De Koninginnensingel van Venlo was Rotterdam in het klein, verzekerde hij ons. Hoewel we nog nooit van het woord kosmopolitisch hadden gehoord, bezorgde het ons wel zo’n gevoel. Venlo had na de bevrijding het puin van de Tweede Wereldoorlog geruimd. Erna begon de wederopbouw.











Koninginnesingel met tankstation (met dank aan Piet Braem)

Voor de zuidzijde van de binnenstad presenteerde stedenbouwkundige Jos Klijnen in 1951 het fameuze Brugplan. Het bestrijkt het gebied tussen de stations van Venlo en Blerick en omvat rotondes, een breed viaduct, de Koninginnesingel en Prinsessesingel, de bruggen met op- en afritten en grootsteedse, moderne bebouwing. Het was revolutionair. 

Jos Klijnen (foto collectie NAI, Rotterdam)










Start bouw Koninginnesingel (particuliere collectie)

De in Rotterdam werkzame Klijnen was bijna wekelijks in Venlo voor overleg met ambtenaren en architecten. Hij waakte erover dat het Brugplan ook naar zijn idee werd uitgevoerd. Het eerste gebouw aan de Koninginnesingel, het iets lagere van baksteen en beton bij de doorgang naar de Dominicanenstraat, ademt helemaal de stijl van Klijnen. 











Koninginnesingel in aanbouw, in rood ovaal het pand van Jos Klijnen (met dank aan Piet Braem)

Wat doorslaggevend was voor het welslagen van het Brugplan, was de bereidheid van de NS om een nieuw spoorwegstation te bouwen, dat dichter bij de stad lag. Architect Koen van der Gaast heeft een soort van grote kiosk bedacht, die zich opent naar de stad. Ernaast staat de klokkentoren. Het is een icoon van de wederopbouw van Venlo, vooral ’s avonds als het in het licht baadt.


Station in aanbouw (foto's met dank aan Piet Braem)

Jos Klijnen was in de jaren vijftig een internationaal gevierd coryfee, een visionair die graag in contact stond met de Venlose bevolking. Er is een anekdote bewaard gebleven. Op zekere dag liep Klijnen met burgemeester Charles van Rooy en ambtenaar Chris Versteeg door de Vleesstraat. Ze wilden gaan kijken of bij de Roermondsepoort het verkeer goed doorstroomde. 

Roermondsepooort en Brugstraat (foto met dank aan Piet Braem)

Daar was kort tevoren het eerste verkeerslicht van Venlo geplaatst. Klijnen sprak spontaan een voorbijganger aan en vroeg hem wat hij vond van de hoogte van de flats in aanbouw aan de Koninginnesingel. Er kwamen steeds meer mensen bij staan en er ontstond een levendige discussie. Nu is het vanzelfsprekend dat je als overheid de bevolking betrekt bij je plannen, destijds was het nieuw om in gesprek te gaan.

Reageren? Stuur Sef Derkx een e-mail: floddergats@xs4all.nl.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten