vrijdag 29 januari 2021

De Halte XL van woensdag 27 januari 2021 - Een bezoek aan De Fluiter (2)

 - door Sef Derkx - 

Afgelopen woensdag stond in onze rubriek De Halte het legendarische café De Papegaai centraal. Het etablissement aan de Kaldenkerkweg van Frans Steegh, bijgenaamd De Fluiter. We ontvingen reacties, waarvoor onze hartelijke dank.

Café De Papegaai (collectie Will Sorée)

Gijs Nass schreef:

‘Wat leuk het artikel over De Fluiter. Wij waren de overburen. Een van de enorme bomen staat nog voor het lelijke appartementencomplex, dat in de plaats van het café van De Fluiter is gekomen. Ik kan mij nog herinneren, dat in een van de bomen  die er nog staat, een gat zat dat met cement was dichtgemaakt. Tegen een van de caféramen hing een papegaai van glas-in-lood.

Het appartementencomplex, dat verrees op de plek waar De Papegaai heeft gestaan gestaan, verdient geen schoonheidsprijs (website www.oozo.nl)

Aan de achterzijde grensde café De Papegaai aan het ouderlijk huis van de voetballer Harry Steegh, die in de gloriejaren van VVV in het team zat waarvan  mijn vader aanvoerder was. Harry was een boom van een kerel en reed dikwijls op een motor. Hij heeft jaren gewerkt bij autorijschool Jan Christis. 


Harry Steegh, september 1957 (foto's Boy Coehorst/collectie Sef Derkx)

De stijl van het huis van het gezin Steegh was nagenoeg dezelfde als van het café van De Fluiter. De serre ontbrak echter. Het had aan de voorkant een grote bloementuin met een pad in het midden. Het zou zelfs kunnen zijn, dat het pand aan de achterkant aansloot op de De Fluiter.' Tot zover Gijs Nass.

We kregen ook een leuke aanvulling in het dialect van Henk van Hoften:

‘Neet allein VVV- supporters kwame beej de Fluiter, ouk de jònge van VOS.

VOS is ein verrein

beej de Fluiter kòmme zeej beejein

Taegestanders waere van ut veld gevaeg

Door de jònge van de Maerelwaeg.

 


Café De Papegaai voor de sloop (collectie Will Sorée)

Frans Verbeten vroeg zich af of de cafénaam De Papegaai afgeleid was van de straatnaam Papegaaistraat. We hebben via Delpher een advertentie in het Venloosch Weekblad van 31 januari 1874 gevonden. Hierin meldt H. Hendriks dat hij Wiener Bier schenkt. Onderaan de advertentie staat Papegaai. De 'Brouwerij van den Heer SCHELLENS' is later bekend als Klosterbrau. 


De straatnaamgeving in deze buurt is van latere datum, dus het zal het omgekeerde zijn: de straat heeft de naam van het café gekregen. Helaas is het Gemeentearchief gesloten, daar is een prachtig dossier over uithangborden en gevelborden.

Via Delpher hebben we een aantal advertenties gevonden, waarvan we hieronder een selectie presenteren:

Venloosch Nieuwsblad, 16 januari 1904

Venloosch Nieuwsblad, 12 januari 1907

Venloosch Nieuwsblad, 31 augustus 1907

Nieuwe Venlosche Courant, 30 oktober 1909

Nieuwe Venlosche Courant, 10 december 1914

Nieuwe Venlosche Courant, 30 december 1942

Reageren? Stuur Sef Derkx een e-mail: floddergats@xs4all.nl.






1 opmerking:

  1. Ik voel me weer zo gezegend in mijn huwelijk nadat Dr. Igbinovia mijn man terugbracht die 3 maanden van mij gescheiden was. Am Inge Bennink, genaamd uit Zutphen, Nederland Ook al heb ik monden over mijn hele lichaam, het zal niet genoeg zijn om Dr. Igbinovia te bedanken voor zijn hulp aan mijn leven. Mijn man is 3 maanden van mij gescheiden en ik heb pijn en pijn gehad zonder hem, dus ik zocht overal naar hulp, maar niets werkte, pas toen ik Dr. Igbinovia bedoelde met wie ik online contact opnam, legde ik mijn situatie aan hem uit en hij beloofde dat mijn man binnen drie dagen contact met me opneemt voor zover mijn hart nog voor hem klopt. Ik geloofde in hem en hij bereidde een spreuk voor mij voor en mijn man belde me precies zoals Dr. Igbinovia zei. Hij smeekte en zei dat hij me terug nodig heeft en nu leven we weer gelukkig. Iedereen die mijn artikel leest en hulp nodig heeft, moet contact opnemen met zijn e-mail doctorigbinovia93@gmail.com of whatsapp +12162022709 en viber +12066713285 de beste manier om je huwelijk te redden

    BeantwoordenVerwijderen