maandag 11 januari 2021

Mikanostalgia (3) | Foggia

- door Wim Moorman - 

Een jaar geleden overleed mijn oom Theo Vincken, als sportjournalist van het Dagblad voor Noord-Limburg en Dagblad De Limburger tientallen jaren lang VVV-volger. Uit zijn nalatenschap ontving ik een prachtige collectie VVV-foto’s. Ik zorg ervoor dat die op de juiste plaats terechtkomt. Maar niet nadat ik een aantal herinneringen heb opgehaald, telkens aan de hand van één foto, telkens in precies tweehonderd woorden.

Met het oog op het WK in Argentinië eindigden de competities in 1978 in veel Europese landen al begin mei. Ter overbrugging van de lange voetballoze periode werd een reeks internationale wedstrijden georganiseerd, de zogeheten Europese Zomercompetitie. Een aantal Nederlandse clubs uit het tweede echelon nam deel. Waaronder VVV, dat in een poule met Foggia, Olympique Lyon en een combinatieteam van Ferencvaros en Vasas als derde eindigde. Van de drie thuiswedstrijden staat alleen die tegen Foggia me nog bij. En dan vooral de verwensingen aan het adres van de Italiaanse spelers vanaf de matig gevulde tribunes. Een gevolg van het feit dat de Foggiani bepaald niet zachtzinnig te werk gingen. Hoe langhariger de speler hoe grover de verwensingen die hij naar zijn hoofd kreeg geslingerd. De nummer 3, waarvan ik vermoed dat het Renato Sali was (Wilbert, correct me if I’m wrong), had het het zwaarst te verduren. De verdediger werd onder meer uitgemaakt voor lid van de Rode Brigades, een Italiaanse terreurorganisatie. Bedenk daarbij dat de wedstrijd werd gespeeld op 13 mei 1978. Vier dagen eerder was in Rome het lijk gevonden van Aldo Moro, een voormalige Italiaanse minister-president. Moro was op 16 maart ontvoerd door de Rode Brigades.

Gepost door Wim Moorman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten