dinsdag 5 januari 2021

Mikanista van maandag 4 januari 2020 - Notities van een VVV-volger

 - door Wim Moorman - 

 Mikanostalgia (2) | Dick en Louis

Een jaar geleden overleed mijn oom Theo Vincken, als sportjournalist van het Dagblad voor Noord-Limburg en Dagblad De Limburger tientallen jaren lang VVV-volger. Uit zijn nalatenschap ontving ik een prachtige collectie VVV-foto’s. Ik zorg ervoor dat die op de juiste plaats terechtkomt. Maar niet nadat ik een aantal herinneringen heb opgehaald, telkens aan de hand van één foto, telkens in precies tweehonderd woorden. 

  


Sommige foto’s hebben meteen eeuwigheidswaarde. Andere krijgen die pas later. Deze bijvoorbeeld. Ze behoren tot de grootste trainers van hun generatie – als spelers kwamen ze net tekort voor de absolute top. In hun hele carrière als speler stonden ze slechts één keer tegenover elkaar. En wel op zondag 8 januari 1978. En wel in Venlo, in De Koel. Dick Advocaat speelde bij VVV, Louis van Gaal bij Telstar. Dickie won, met 3-2. Allebei scoorden ze. Niet dat ik me er iets van herinner, maar ik was erbij, een van de 7500 toeschouwers. Op de danig verbruinde foto ook Jos Jonker, Stefan Kurcinac, Albert van der Weide, Mikan Jovanovic, scheidsrechter Jan Keizer, Fred Bischot en vier mij onbekende Telstar-spelers. Het zijn slechts figuranten – Advocaat en Van Gaal domineren. Toen al. Allebei ten voeten uit. Advocaat afgezakte kousen, als enige met korte mouwen. Driftkikker eerste klas. Die bal is voor mij en voor niemand anders. Van Gaal kaarsrecht, strak in het pak, hoog uittorenend boven het gepeupel, ietwat hautaine blik, overtuigd van zijn gelijk, al lijkt hij er niet helemáál zeker van dat hij dat ook zal krijgen van Keizer. Wat zou het ook? The best was yet to come. Voor allebei.

Gepost door Wim Moorman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten