dinsdag 30 november 2021

Een maand in de Vastenavondkamp (2) - Nóndejuke

- door Sef Derkx - 

Zanger, columnist, presentator en gedroomd Jocus-hoeëgheid Frans Pollux groeide op aan de Verbindingsstraat. Hij koestert warme herinneringen aan de Vastenavondkamp. 



Het was een heerlijke buurt, een paradijs voor kinderen. Wanneer het had gesneeuwd, suisde de kleine Frans met zijn vriendjes op een slee de helling af tussen de Johannes de Doperkerk en buurthuis ’t Muspelheim. Zo’n terloops uitgesproken zinnetje is voor mij als een glijbaan naar vroeger. Op vleugels van verbeelding zoef ik als het ware tussen uitgelaten kinderen naar winters van weleer.

De helling der hellingen van de sleeënde durfals uit de Vastenavondkamp bestaat anno 2021 nog steeds. Maar… wat is dat nu? Bovenaan staat een hek dat afgesloten is. Hebben klagers hun zin gekregen? Jammer, jammer. Een kind met aspiraties om als bobsleeër te excelleren tijdens de Winterspelen, ziet de Olympische droom in rook opgaan.

 

De Johannes de Doperkerk heeft een moeizame bouwgeschiedenis gekend. Negen jaar verstreken tussen het eerste en het definitieve ontwerp. In 1974 werd de kerk ten lange leste ingezegend. Het is een typisch gebouw, dat architect Jan Buschman uit Tegelen heeft ontworpen. Als je ervoor staat, kijk je tegen een soort van grote, monumentale A aan. Het ver uitstekende  zadeldak bepaalt het uiterlijk, de stalen dakspanten lopen onder het dak uit tot op de grond. De kopse gevel met de ingang bestaat helemaal uit glas. Een kerkbezoek onder het hoge spits toelopende dak moet een bijzondere ruimtelijke ervaring zijn. We voelen aan de deur, maar die zit helaas potdicht. We moeten terugkomen op een zondagmorgen.

Frans Pollux deed in deze kerk de eerste communie: ‘Ik werd in een rolstoel naar binnen gereden. Niet lang tevoren was ik onder een auto gekomen en had daarbij een been gebroken. Mij is bijgebleven dat ik voor die dag een zwart nóndejuke had gekregen, een vlinderdasje. Dat droeg ik op een witte trui. Mijn moeder zal vast nog foto’s van mijn eerste communie hebben.’

Reageren? Stuur Sef Derkx een e-mail; floddergats@xs4all.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten