zaterdag 6 juni 2020

Zoektocht glas-in-loodramen Jongensschool Velden is ten einde

- door Pieter Duijf -

Onze zoektocht naar het imponerende kunstwerk van de Maastrichtse glazenier is ten einde.  Rick in ’t Zandt, mede-eigenaar van het gelijknamige Veldense bouwbedrijf kregen we het ‘verlossende’ bericht. Rick is een bevlogen hoeder van cultuurhistorisch erfgoed, zoals monumentale panden. Zijn bedrijf was voor een groot deel verantwoordelijk voor de recente restauratie van de twee laatmiddeleeuwse panden aan de Markt in Venlo. Hal Jongensschool met glas-in-loodramen van Jacques Vonk

Rick schreef ons het volgende: “De glas-in-loodramen, het waren in totaal 13 panelen, zijn bij de verbouwing van school tot gemeenschapshuis voor een groot deel beschadigd. Vandalisme door de jeugd was de voornaamste oorzaak. Toen Herm Geerbex, destijds als ambtenaar bouw- en woningtoezicht in dienst van de gemeente Arcen en Velden, dit in de gaten kreeg, heeft hij ze laten demonteren en laten opslaan in de gemeentelijke loods. Toen deze loods gesloopt moest worden, zijn de ramen, althans het restant ervan, overgebracht naar het vroegere gebouw van de Boerenbond in Arcen. Maar ook dit gebouw kwam leeg te staan en nam de Arcense hangjeugd er zonder toestemming zijn intrek. Om nog erger te voorkomen werden de ramen en deuren dichtgemetseld en het gebouw bijna helemaal leeggeruimd op enkele kisten zonder deksel met kapot glaswerk na. De reden hiervan is mij onbekend.

Ik ben op zoek gegaan naar het glaswerk. Ik ben de ramen op het spoor gekomen met hulp van Hay Ewalts en Hai Gout van de Historische Werkgroep Arcen-Lomm-Velden.  Ik wilde de ramen graag teruggeplaatst zien. Met een ladder ben ik vervolgens op het dak van het gebouw geklommen. Eenmaal binnen trof ik daar de kisten aan. Het glas was inmiddels grotendeels vertrapt. Met een kraan heb ik ze er toch uitgetakeld en naar de nieuwe gemeenteloods in Lomm gebracht. Daar is het glas onderzocht, maar het werd te duur om het laten restaureren. Volgens mij is het glas daarna van het lood gescheiden en tenslotte naar Toon van Helden aan de Oude Venloseweg gebracht. Hij zou het eventueel kunnen hergebruiken bij reparaties. Ik vond het verschrikkelijk. Het reddingsplan kwam aan het rollen toen ze bezig waren met het opleuken van de foyer van de Kiesstolp. Aanvankelijk was men hierover zeer enthousiast, maar het bleek uiteindelijk een onhaalbare zaak. Verder heb ik nog geprobeerd het ontwerp van de ramen proberen te achterhalen. Ook een telefoontje naar het nog steeds bestaande architectenbureau leverde niets op…”Jacques Vonk met een aantal van zijn schilderijen

Navraag bij Toon van Helden bevestigt het verhaal van Rick in ’t Zandt. De inmiddels 86-jarige Toon en verwoed amateurkunstenaar: “Ik heb inderdaad wat restanten gekregen, maar deze scherven bleken nauwelijks nog blijkbaar. De ruiten waren helemaal kapot gestampt en voor mij dus onbruikbaar geworden. In gebrandschilderd glas zitten veel strepen en luchtbelletjes en zit er verschil in dikte. Daarom is het lastig om ze te hergebruiken. Ik heb denk ik nog wel wat scherven in de schuur liggen. Je mag ze komen halen, hoor. Ik doe er niets meer mee. Mijn handen zijn bovendien door mijn leeftijd steeds meer gaan trillen…”

Reageren? Stuur Pieter Duijf een e-mail: piedu12@yahoo.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten