maandag 22 juni 2020

Interessante informatie over Jean Pollak van het Pollak Theater


We ontvingen een interessante reactie van Brenda Corneille-Pollak.
Haar opa is Jean Pollak, in 1925 oprichter van het Pollak Theater aan de Keulsepoort, waarover wij eerder een blog publiceerden (https://sefderkx.blogspot.com/2020/05/plaats-van-herinnering-1.html)

Jean Pollak (website Beeld & Geluid) 

'Mijn opa noemde zichzelf overigens altijd Joegoslaaf en niet Serv of Serviër
Hij kwam uit een gebied waar altijd om gevochten werd, dan weer hoorde het bij Joegoslavië dan weer bij Servië.
Dat was uiteindelijk de reden dat hij als jonge man uit zijn geboorteland vertrok, hij is er nooit meer terug geweest.
Hij kwam in België terecht waar hij mijn Nederlandse oma ontmoette.
Ze kwamen samen in Venlo terecht alwaar mijn, artistiek aangelegde, opa later het Pollak Theater begon.
Volgens mij was er geen sprake van een erfenis.

Pollak kocht het failliete Maastrichts Bierhuis aan de Keulsepoort (nu Parade), dat in 1925 het entreegebouw van het Pollak Theater werd; rechts van de pijl de onderdoorgang naar de Vildersgats (met dank aan Piet Braem)

Zijgevel Pollak Theater aan de Nassaustraat, gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School naar een ontwerp van architect Albert Otten (website Beeld & Geluid) 

In die tijd moesten mannen zich ieder jaar melden in hun geboorteland en omdat mijn opa dat niet deed verloor hij z'n nationaliteit en werd hij stateloos.
In die tijd werden dan de kinderen van de man ook automatisch stateloos.
Dus mijn vader en z'n twee broers waren stateloos toen ze geboren werden.
Terwijl ze hier geboren en getogen waren.
Toen ik geboren werd kon het kind de nationaliteit van de moeder krijgen, waardoor ik wel Nederlands staatsburger werd.
Mijn vader en z'n twee broers hebben later alsnog de Nederlandse nationaliteit gekregen, mijn vader zelfs voor z'n verdiensten voor Venlo.
Wist je overigens dat mijn vader Frans samen met zijn broer Marcel en nog een vriend de voetbalclub de Venlosche Boys heeft opgericht?

De oprichtingsvergadering van voetbalvereniging Venlosche Boys vond plaats op zondag 12 juni 1927 in lunchroom Verheugen op de Parade in Venlo. 


Lunchroom Verheugen, kort na 1926 (collectie Jan Verheugen)

De oprichters waren Frans en Marcel Pollak en Louis Van Helden. 
Als naam werd gekozen Venlosche Boys. 
Het was voor het trio vanzelfsprekend dat de nieuwe voetbalclub onder rooms-katholieke vlag zou varen. 
Zodoende werd het de R.K. v.v. Venlosche Boys. 

Mijn oma maakte de eerste tenues uit oude stoffen, het oranje kwam uit de oranje sjerp van de Nederlandse vlag, het zwart had ze nog liggen en de witte broekjes kwamen ook uit de Nederlandse vlag.
Maar ik dwaal af, ik ga nu het verhaal over het Pollak Theater lezen.'

Groet van Brenda en Gène.



Naschrift:
'De foto hierboven is de oudste zoon uit het gezin, Sjang Pollak. Mijn vader en ooms vertelden altijd dat zij aan de achterkant van het bioscoopdoek stonden en zo toch stiekem naar de films keken die niet voor hun leeftijd bestemd waren, uiteraard waren ze ook zoveel mogelijk tussen de coulissen te vinden bij voorstellingen. 

Ik wist trouwens niet dat er zoveel mensen in het Pollaktheater pasten, dat het zo groot was. Dat aantal kan ook in De Maaspoort.  Misschien geen toeval dat ik me al bijna vijftien jaar, als gastdame voor de artiesten in De Maaspoort, inzet. Ook ik ben altijd door het theater, in al z'n aspecten, gepakt geweest.'



Geen opmerkingen:

Een reactie posten