zaterdag 3 juli 2021

'Aevel XL' van zaterdag 3 juli 2021 - Hónger wies ònder de erm

 

Hoe zou het komen, dat je bijna nooit meer de dialectuitdrukking hónger wies ònder de erm hoort? Er werd echte honger mee bedoeld, niet zo maar een beetje trek dus. 
Ik kreeg afgelopen week twee keer hónger wies onder de erm. VVV werkte zondagmorgen de eerste training af. Marco Bogers stipte het aan bij VVV LIVE op Omroep Venlo. Wat had ik er te zoeken? Na het ontbijt zondag stak het ineens de kop op. Koelhónger. Pats. Boem. Hoe lang geleden was het, dat ik er stond op mijn vaste plaats? Ik kon me de laatste thuiswedstrijd voor corona nHoe zou het komen, dat je bijna nooit meer de dialectuitdrukking hónger wies ònder de erm hoort? Er werd echte honger mee bedoeld, niet zo maar een beetje trek dus. 
Ik kreeg afgelopen week twee keer hónger wies onder de erm.iet meer herinneren. Laat staan de uitslag. De Koelhónger werd groter, kroop wies ònder de erm. De zekerheid dat VVV in de training in ieder geval geen tegengoal kon krijgen, trok me definitief over de streep.
De Trap Aller Trappen

Joost Smeets en zijn onafscheidelijke 'microfoon', die L1 jaren geleden heeft uitgedeeld tijdens de Boètegewoeëne Boètezitting

Er waren niet zoveel supporters. Iedereen kreeg een ijsje tegen de hitte. Hoe het was om terug te zijn? De Koel is geruststellend vertrouwd. Toch was het bijzonder om er weer te lopen. Het is een plek met historie. Voetbalgeschiedenis die we delen met elkaar en die generaties overstijgt. De aandoenlijke krakkemikkigheid van De Koel is een verademing, vergeleken met de poenerige glamour van Poeha-Arena’s. Maar goed, we hadden het over de training. Wat kan ik erover zeggen? Het was fijn om te zien dat met de selectiespelers, ook jeugdspelers uit de regio mee trainden.
Het adembenemend mooie decor van het hoofdpodium heeft carnaval in Venetië tot onderwerp en wordt gerealiseerd door de Wagenbouwers Genootschap Boeit Neet 

De festivalnaam, met de N op de kop, als locatie voor selfies

De tweede honger was Parkhónger. Na alle jaren Zomerparkfeest maakt elke activiteit, die het park transformeert tot festivalterrein, hongerig. Zeker nu, omdat het er zo lang stil is geweest. Onherbergzaam stil. Ook de Parkhónger was uit de categorie wies ònder de erm. Eergisteren was ik uitgenodigd om de opbouwsfeer te komen proeven.
Drie weken geleden kreeg de organisatie groen licht van de gemeente. Glièk begon een onwaarschijnlijke race tegen de klok. Wat is er veel werk verzet. Petje aaf voor iedereen. Het terrein is prachtig aangekleed. Vooral de podia zijn plaetjes geworden. Met als thema carnaval in Venetië en Mexico en vastelaovend in Venlo. Het is de elfde editie van het festival, vandaar.
Na de rondleiding dronken we koffie in de vrijwilligerstent. Het zat vol, want het was lunchtijd. Niet alleen vrijwilligers waren aangeschoven. Enthousiasme en saamhorigheid zaten mee aan de tafels. Ik sprak met Suus, verpleegkundige op de afdeling intensive care van ’t gashoès. Deze editie van Stereo Sunday is voor haar het bevrijdingsfestival na de uitputtende strijd tegen corona.
’t Stedje staat in het teken van Stereo Sunday. Een festival dat voor verbinding zorgt en gedragen wordt door vrijwilligers. We wensen hen alle succes, het komt ze toe.
Wies ’t aevel weer ens is,
Sef Derkx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten