maandag 20 december 2021

Een maand in de Vastenavondkamp - Een leuke aanvulling op het verhaal van René Oostdam

We spraken met René Oostdam over de periode vóór de bouw van de Vastenavondkamp en kort nadat de wijk was gerealiseerd. Het resulteerde in de blog, klik hier: Interview met René Oostdam.

Afgelopen weekend heeft hij zijn fotoalbums doorgenomen. En zie: er kwam een foto tevoorschijn, waarvan hij wist dat ze bestond maar die hij al heel lang niet meer onder ogen heeft gehad.

Hij stuurde ons het volgende mailtje:

Goedenavond Sef,

Als beloofd hierbij de foto mijn eerste communie uit het voorjaar van 1965. Wij woonden destijds in de Albrecht Rodenbachstraat 12, niet te zien overigens op de foto.

Anno nu is de directe omgeving vrijwel identiek. Binnenkort maak ik een foto gezeten in dezelfde haag… Tussen de oude en de nieuwe opname zit dan 56 jaar. Wat vlieg de tijd. 

Op de achtergrond is de bouw te zien van de eerste Vastenavondkamphuizen. De Burgermeester Gommansstraat bestond destijds nog niet.

Voor meer informatie kan je me altijd bellen.

Met vriendelijke groet,

René Oostdam


Wij danken René Oostdam van harte voor zijn zoektocht. De foto is prachtig. Het nóndejuke, de glimmende schoenen en het armgebaar van een toen al acteur in spe.

Hierbij ook de foto op dezelfde plek, met dezelfde persoon... maar 56 jaar later.


Bovenstaande foto is gemaakt door een oudere broer van René, Hein Oostdam. Hij stuurde me gisteren een aanvulling op het verhaal van zijn jongere broer.

Beste Sef,

Ik ben vanmiddag met mijn broer René naar de Albrecht Rodenbachstraat in Blerick gegaan. Op zijn verzoek heb ik een foto genomen, waarvoor René poseert op dezelfde plek als bijna 56 jaar geleden. Ik heb hem toen gelijk maar erop gewezen dat de foto niet van 1965 maar van 1966 is.

René schrijft namelijk dat de foto dateert van het voorjaar 1965. Nou, dat is dus niet juist! Het is een jaartje later, het voorjaar van 1966.

René is geboren in november 1957. Hij ging naar de kleuterschool in 1962 en naar de lagere school in 1964. Eerste klas (tegenwoordig noemen ze dat groep 3) in 1964-1965 en tweede klas in 1965-1966.

Ik ben vier jaar ouder en deed de Eerste Communie in de eerste klas, voorjaar 1961. In de tijd van René werd de Communie gedaan in de tweede klas. Dit was veranderd omdat dan de kindertjes beter begrepen wat er wel niet allemaal gebeurde.....

Mijn moeder was weduwe en had gebrek aan centen. Daarom besloot ze het feest van de Eerste  Communie van René te combineren met mijn feest van de Plechtige Communie. De Plechtige Communie deed je in de zesde klas, voor mij voorjaar 1966.

Bewijzen van dit alles heeft René in zijn bezit, Er zijn namelijk ook foto's waarop we beiden staan in onze Communie-pakken. Conclusie: alles wijst op 1966!

Groet, Hein Oostdam   

Dank je wel Hein en uiteraard kijken we uit naar de foto waar jullie beiden als communicanten op staan.
 

Reageren? Stuur Sef Derkx een e-mail: floddergats@xs4all.nl.

 

 

1 opmerking:

  1. "Burgemeester Gpmmansstraat bestond toen nog niet"?? René ik woonde in 1952 al in de Gpmmansstraat. Toen was jij nog niet geboren! Groet Fred

    BeantwoordenVerwijderen