dinsdag 5 mei 2020

Oorlog & Bevrijding - De foto's van Jeroen Maas

Kom vanavond met verhalen
hoe de oorlog is verdwenen,
en herhaal ze honderd malen:
alle malen zal ik wenen.’
Uit Vrede van Leo Vroman


Vijfenzeventig jaar geleden, op zaterdag 5 mei 1945 om 16 uur gaf Johannes Blaskowitz, de Duitse hoofd-commandant in Nederland, zich over aan de Canadese generaal Charles Foulkes. Plaats van handeling was Hotel De Wereld in Wageningen. 

5 mei 1945
5 mei 2020

Vijfenzeventig jaar zijn voorbijgegaan. De verhalen uit de oorlog gaan echter nooit voorbij, omdat het vaak verhalen met eeuwigheidswaarde zijn. Op onze Floddergatsblog hebben we vanaf het begin steeds veel aandacht gegeven  aan de Tweede Wereldoorlog in Venlo.

In het kader van de vijfenzeventigjarige herdenking van oorlog en bevrijding hebben we onze bloggers en beeldresearchers gevraagd hun favoriete oorlogsfoto’s uit de huidige gemeente Venlo te kiezen. De foto’s van hun keuze plaatsen wij op 4 en 5 mei op de Floddergatsblog.

We zijn bij Jeroen Maas, docent geschiedenis op Het College in Weert, gitarist van de populaire dialectband Waers en VVV-supporter.  

Jeroen Maas:
'Toen ik je verzoek kreeg, moest ik meteen denken aan het boek Oorlog en herstel in Noord-Limburg, dat ik als kind altijd doorbladerde bij mijn opa en oma thuis en waaruit ik na een tijdje bijna alle foto’s van buiten kende. De foto met de donkere soldaten en dat grote mes staat in mijn geheugen gegrift. Die maakte op mij als jongetje de meeste indruk. Inmiddels ben ik docent geschiedenis en probeer ik de jeugd bij te brengen wat het belang van het kennen en vooral begrijpen van het verleden is. 





Wat de andere foto’s betreft, ik had er tientallen kunnen kiezen. Foto’s die het lijden van (een herkenbaar) Venlo laten zien raken me altijd het meest. Ook omdat zowel mijn vader als mijn moeder opgroeiden in dit verwoeste Venlo. Het meest gefascineerd was ik altijd door de foto van het verwoeste pand net naast het stadhuis. Ik denk dan iedere keer: een iéts andere wind of één seconde eerder of later de bom gedropt en we hadden in Venlo nooit meer de boèrebroèlof vanaf het stadhuis kunnen vieren...of VVV kunnen huldigen. 
De luchtfoto van een van de bombardementen op de Maasbrug refereert aan een zodanig bepalende en verwoestende periode in de Venlose geschiedenis dat die er ook bij moest wat mij betreft.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten