VOORDRACHTEN
Ik leerde Koos kennen op een voordrachtsavond in 1978 in het Open Jongerencentrum, OOC, in Venlo. Hij droeg daar sociaal geëngageerde gedichten voor uit zijn bundel Huis van Bewaring en Een vuurmond Liefde. Nu eens mitrailleerde hij ze de zaal in, dan weer was de toon heel gedragen, plechtstatig, alsof het de laatste woorden waren die er op aarde gesproken zouden worden.
Daarna kwamen we elkaar weer tegen bij een voordrachtsavond in café Symphonion in het begin van de jaren tachtig. Zijn stijl was veranderd. Hij maakte gedichten die veel taliger waren, meer ritmisch-muzikaal, in de stijl van de late Paul van Ostayen, de Douchegedichten, en liet zich op saxofoon begeleiden door Willem Odenthal.
Niet lang daarna werkten we voor het eerst samen. Voor de Culturele Activiteitencommissie van De Haandert in Tegelen stelden we drie jaar op rij een expositie samen met werk van Limburgse kunstenaars die zich hadden laten inspireren door gedichten van Kemp, Hanlo en Van Ostayen. De stroom inzendingen was verbijsterend en de organisatie een heksentoer, maar toen alles eenmaal - goed uitgelicht - stond en hing, waren we maar wat trots. Als twee herenboeren die in het voorjaar met de handen op de rug door de velden kuieren, liepen we door onze expositie.
In de jaren negentig werden we allebei docent aan de schrijversvakschool ’t Colofon in Maastricht, Koos voor poëzie en ik voor scenarioschrijven. Toen ’t Colofon enkele jaren later failliet ging, besloot Koos zelf schrijfcursussen te gaan geven, terwijl ik me op andere zaken richtte.
STEYL POËZIE
In 2001 verzorgden we samen de openingsact voor de manifestatie Steyl Poëzie van de Culturele Raad Tegelen. Vanaf een hooggelegen punt op de oever droegen we samen het gedicht Een dronken schip van de Franse dichter Arthur Rimbaud voor, dat door een geluidsinstallatie versterkt over de Maas schalde, terwijl de genodigden met het veer naar de overkant voeren. Halverwege de Maas hield het veer stil en verklaarde de voorzitter van de Culturele Raad de expositie voor geopend. Tot de objecten van deze expositie behoorde een kunstwerk van Tineke Vermeer dat was geïnspireerd op een gedicht van Koos over zijn overleden vader, een grote tafel van Cortenstaal waarin de tekst was uitgespaard. Deze tafel staat nu in de tuin tegenover de Tiendschuur in Tegelen. Ook bij openingsact van de tweede editie in 2002 speelde Koos een belangrijke rol. Hij droeg een gedicht van Ingmar Heytze voor, dat beeldend kunstenaar Pii Daenen had aangegrepen om de stelling van de Griekse filosoof Heraclitus te logenstraffen dat je nooit twee keer in dezelfde rivier kunt stappen: tegelijkertijd ging aan de Steylerse en Baarlose kant ogenschijnlijk dezelfde persoon te water, de eeneiige tweeling Extra. Ditmaal sierde de tekst van een gedicht van Koos een houten badhokje, dat was neergezet op de plaats waar in 1966 een oeverstrand was geweest. Niet zomaar een strand, maar een waar jongens en meisjes voor het eerst gemengd konden zwemmen. Tot dan toe was dat steeds vanwege het katholieke geloof steeds verboden geweest. Koos was erbij en zwom van hartenlust mee, zoals blijkt uit het gedicht:
Zouden de meisjes?
Uit en in de Maas sloegen wij de armen
Kliefde ons hoofd, ‘speedboot’, het water.
Zouden de meisjes in de strandwei weten
hoe we tegen de stroom proesten en blazen?
Van een kolenaak tilde een boeggolf ons op
Brekers sleurden ons, pluisjes, langszij.
Zouden de meisjes onze sproeten en puiten vergeten
Als we ons vastgrijpen, aan de rand van het schip?
VERHAALKEUKEN
MOESTUIN
Moestuinmakker
Jij was er een van onze grond
en net als wij had je de mooiste gewassen,
de grootste kolen, de lekkerste spruiten.
Jij was er een van onze grond,
je haalde het water uit dezelfde ton
en goot het uit met dezelfde gieters.
Jij was er een van onze grond
en net als wij vocht je tegen dezelfde plagen,
de bladluis en de coloradokever.
Jij was er een van onze grond
en net als wij hield je van een praatje
en van een grapje, je lachte graag en veel.
En ook al ben je er nu niet meer,
in onze verhalen houden we je hier wakker,
jij was, bent en zult er altijd zijn:
Koos de moestuinmakker.
De bundel Nagelaten gedichten is vormgegeven door Jolanda van de Rotten met enkele illustraties van Hanny, Koos' vrouw. De prijs bedraag € 19,95. ISBN 9789491032592
Mooi Willem
BeantwoordenVerwijderen