- door Albert Lamberts -
Toen de motortram aan zijn eerste rit vanuit Venlo, vanaf de Spoorstraat, naar Steyl begon gaf heel belangrijk Venlo of wat daar voor door wenste gaan, acte de présence. Burgemeester Van Rijn, wethouders, raadsleden, kantonrechter, leden van de Kamer van Koophandel, enz. enz. stelden zich bij het beginpunt op om gezamenlijk op de foto te gaan.
De
krant schreef na de eerste rit een ronkend artikel: Licht en veerkrachtig glijdt de tram over haar ijzeren baan; geen
schokken; regelmatig is de gang en aangenaam het zitje. De proef van stoppen
bij maximale snelheid ad 15 kilometer werd genomen ter hoogte van Villa Gusto
en lukte tot algemene tevredenheid; onmiddellijk hield de trams stil, na
hoogstens enkele meters te hebben afgelegd.
Het station in Venlo was ook voor de tramverbindingen begin- en eindpunt (foto collectie Albert Lamberts)
Maar
niet overal ging de vlag uit. In Tegelen was het hommeles. O, de plaatselijke
notabelen hadden zeer zeker wel een invitatie ontvangen om de feestelijke
gebeurtenis bij te wonen, maar toen de tram nabij het raadhuis was gekomen was
het daar akelig stil en leeg. Een verschrikte Wendehorst ging binnen
poolshoogte nemen, maar kwam van een koude kermis thuis. Op 10 november konden
de abonnees van de krant lezen wat er was gebeurd. “… zien wij ons genoodzaakt om ons te onthouden van het bijwonen van de
indienststelling van de motortram, waarvan ons elke officieele kennisgeving
ontbreekt. En even verder: … aldus te
moeten optreden, doch zulks is uitsluitend aan u zelf te wijten, doordat gij u
volstrekt niet gestoord hebt aan onze voorschriften, aanwijzingen en
aanschrijving. Dat loog er bepaald niet om. En Wendehorst had nog meer te
horen gekregen, zo meldde de krant: … en
deel ik u mede, dat Burgemeester en Wethouders overeenkomstig de geldende concessievoorwaarden
van hunne bevoegdheid zullen gebruik maken om aan de Raad voor te stellen het
gebruik van den tramweg op de gemeentewegen voor een bepaalde tijd op te
schorsen (sic).
Met
de burgemeester van Tegelen, Wigboldus Rutgerus Carel van Basten Batenburg, viel
niet te spotten. Waarom deze reprimande en dreiging? Op de eerste plaats had
Wendehorst, na het laten leggen van de rails, kennelijk het plaveisel in niet
acceptabele toestand achtergelaten. Dat was natuurlijk niet zo het hoorde. Maar
het tweede argument om Wendehorst toch wel te schofferen was, dat de notabelen
als particulier de uitnodiging hadden ontvangen voor de feestelijke opening en
niet als gezagsdragers. En… het was een niet-gesigneerde invitatie van de
Directie van de Eerste Nederlandsche Motor-Tram. Ai, ai, het waren lange
Tegelse tenen, waarop Wendehorst had getrapt. De Tegelse burgemeester stond uit
consideratie met de hoge gasten in de tram nog wel toe, dat Wendehorst zijn rit over Tegels grondgebied heen
en terug mocht voortzetten.
Hoe
het precies verder ging is niet helemaal duidelijk, maar feit is wel dat
Wendehorst toch permissie kreeg om gewoon over Tegels grondgebied te rijden.
De
ijdele Wendehorst toonde zich echter hardleers, want niet alleen in Tegelen,
maar ook in Venlo had de ondernemer de bestrating tussen en langs de tramrails
niet op orde gebracht. Van Basten Batenburg stuurde een deurwaarder met een
dwangbevel op hem af en zijn Venlose collega Van Rijn schreef in maart 1911 dat het meer dan tijd wordt dat de
bestratingen tusschen en langs de lijnen in orde worden gemaakt, uiterlijk vóór
15 april e.k.
August Wendehorst poseert met zijn beide dochters voor de motortram (foto uit: Een eeuw in Venlo en Blerick op weg, 1976)
Of Wendehorst nog zelf de zaak heeft opgeknapt is niet bekend, maar wel dat hij per 1 april 1911 zijn bedrijf overdroeg aan de Tegelse koopman en ingenieur Leonard Syrier, de Venlose bankier Steegh en aan Cesar Haffmans, oud-bankier in Venlo. Later stapte ook Chretien Haffmans aan boord van het trambedrijf, dat vanaf 13 november 1911 als naamloze vennootschap onder de naam Eerste Nederlandsche Motor Tram; Venlo-Tegelen-Steyl door het leven ging. Van korte duur echter. De laatste tram reed op 3 februari 1918. De later aangelegde tramverbindingen met Nijmegen (1913) en met een lijn via Maasbree naar Helden (1912) hielden het uit tot de Tweede Wereldoorlog.
Reageren? Stuur Albert Lamberts een e-mail: albertlamberts@home.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten