- door Sef Derkx -
Pienda Wullem met deken Strijkers (collectie Jos Symons)
De
onthulling van het beeld in de Jodenstraat was gepland voor maart. Door corona
moet Tsen Koa Pai alias Pienda Wullem
aevel wachten. Er wordt nu gehoopt op
midden mei. Tsen Koa Pai is legendarisch geworden door zijn ambulante handel in
gebrande pinda’s en andere snoepwaar. Tijdens de vastelaovend en kermis en rond thuiswedstrijden van VVV deed hij
goede zaken. Hij was in de weekenden ook te vinden in danszalen. De mythe van Pienda Wullem wil, dat hij onder zijn
snoepwaar condooms op voorraad had. Er zal schande van zijn gesproken in de
brave jaren vijftig.
In de Jodenstraat stond een bronzen beeld van Pienda Wullem. De sculptuur is in 2016 gestolen en waarschijnlijk omgesmolten. Wie doet nu zoiets? Zwens zou zo’n kunstdief moeten krijgen.
Het gestolen beeld van Pienda Wullem is vervaardigd door Hay Mansvelders (foto stichting Bronzen Beelden)De sokkel met plaquette bleef achter na de diefstal (foto De Limburger)Hans Reijnders kreeg de opdracht een nieuw beeld te vervaardigen. De kunstenaar koos niet voor brons, maar voor Ierse hardsteen. Uit dat materiaal heeft hij naar eigen zeggen: ‘Pienda Wullem bevrijd’. Herm Pollux heeft model gestaan.
Hans Reijnders met studiemateriaal voor sculptuur Pienda Wullem (foto Sef Derkx)We hebben een tijdje terug de creatie in wording mogen zien. Minseleef, het wordt prachtig. We kunnen niet wachten op de comeback van Pienda Wullem. De mythe van de condooms keert terug in de sculptuur. Reijnders is daarvoor op werkbezoek geweest in De Condomerie in Amsterdam. De eigenaar van deze speciaalzaak is laaiend enthousiast. Nergens anders staat een beeld dat verwijst naar condooms. De Condomerie is daarom productsponsor geworden. Hoe precies, houdt de beeldhouwer geheim.
Van roomse heiligen zet je beelden in de openbare ruimte of van verdienstelijke personen uit de bovenlaag van de bevolking, het liefst mannen met een onberispelijke levenswandel. Zo was lang de heersende opvatting.
Vanuit
historisch perspectief zijn de beelden van Pienda
Wullem, Baer de Woers en Marokko aevel
alleen maar toe te juichen. Het is prachtig dat dit Dreejspan straks weer herenigd is in de Jodenstraat. Waarom? Omdat
hiermee recht wordt gedaan aan stadsgenoten die ooit niet meetelden. Aan mensen
in de marge, van wie we allewiels begrijpen,
dat ook zij onlosmakelijk verbonden zijn met de geschiedenis van ‘t stedje.
Wies ’t aevel weer ens is,
Sef Derkx (e-mail: floddergats@xs4all.nl)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten